روزهاي بدون زباله در انتظار روستاها و ژئوپارك قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/24830
ساعت 09:22 چهارشنبه 8 شهريور 1391
محل‌ دفن زباله در بیش از 20 روستاي جزیره‌ قشم توسط اداره‌ محیط زیست و ژئوپارک سازمان منطقه‌ آزاد قشم سامان‌دهي شد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، آرش شيرزادي كارشناس محيط‌ زيست سازمان منطقه‌ي آزاد قشم با بيان اين مطلب گفت: رشد جمعیت و روند کنونی توسعه در جوامع شهری و روستایی سبب تولید روزافزون زباله شده است. امروزه با پررنگ شدن مسأله‌ي زباله و افزایش فرهنگ مصرف، مدیریت پسماند و کنترل زباله از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری و روستایی در کشورهای مختلف به‌شمار مي‌آيد. جزیره‌ي قشم نیز از این قاعده مستثنا نیست و حضور گردشگران، تولید زباله را در مقایسه با سایر نقاط کشور چند برابر كرده است.
او ادامه داد: با توجه به ارزش‌هاي طبيعي و تنوع زيستي بالاي جزيره، همچنین برنامه‌ریزی سازمان منطقه‌ي آزاد قشم در ارتقای ژئوپارك جهاني قشم به‌عنوان تنها ژئوپارك خاورميانه، این اداره با استفاده از ظرفيت‌های محلی و دانش بومی مردم و با مشارکت شوراهاي اسلامي و دهياری‌های روستایی به سامان‌دهی محل‌هاي دفن زباله روستایی اقدام كرده است.
اين كارشناس محيط زيست يادآوري كرد: فعالیت‌های محیط زیست و ژئوپارک سازمان منطقه‌ي آزاد قشم بر پایه‌ي همکاری و مشارکت مردم جزیره استوار است و ما بر این باوریم که بدون حضور و مشارکت مردم چنین فعالیت‌هایي به ثمر نمي‌رسد.
وي بيان كرد: با در نظر گرفتن امكانات موجود و محدوديت‌های پیش‌رو، محل‌های دفن زباله در بیش از ۲۰ روستا از جزیره و حوزه‌ي ژئوپارک قشم شامل روستاهای حميري، كابلي، دفوري، گياهدان، رمكان، مسن، شيب‌دراز، تنبان، سهيلي، طبل، دوربني، جي‌جيان، گوران، چاهوشرقي، باسعيدو، كاني، خالدين، باغ‌بالا، توریان، کوویی و سلخ ايجاد شد.
شيرزادي اظهار كرد: كارشناسان اين اداره به‌خوبی به اين موضوع واقف هستند كه دفن زباله، آخرين مرحله در فرآيند جمع‌آوري و دفع است؛ ولي با توجه به نابساماني كنوني وضعيت زباله و همچنين محدوديت امكانات و تجهيزات و منابع مالي، گام مهمی براي سامان‌دهي كامل روستاهاي جزيره‌ي زيباي قشم در آينده خواهد بود که با همکاری معاونت توسعه‌ي مدیریت و معاونت معماری و شهرسازی سازمان صورت گرفته است.
او همچنين گفت: دستیابی به جزیره‌ سالم و عاری از آلودگی، بدون مشارکت مردم قطعا امکان‌پذیر نخواهد بود. محیط زیست و ژئوپارک قشم همیشه پذیرای نظرات و پیشنهادات سازنده‌ي کارشناسان است و معتقدیم موفقیت سازمان منطقه‌ آزاد در این دو حوزه در گرو هم‌افزایی و مدیریت مشارکتی است.

شناسه خبری: 24830

آخرین اخبار

پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو