تعاونی های گردشگری روستایی در منطقه آزاد ارس تشکیل می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/24639
ساعت 10:38 سه شنبه 27 تير 1391
روستاهای واقع در مسیر گردشگری منطقه آزاد ارس سرشار از منابع غنی گردشگری سلامت ، جاذبه های تاریخی و طبیعی و غذایی هستند و تشکیل تعاونی های گردشگری روستایی در راستای بهره مندی بیش از پیش از توانمندی های صنعت گردشگری و فعال کردن منابع موجود است.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، عادل نجف زاده با اعلام این خبر افزود: بعد از تنظیم نقشه راه حوزه طبیعت گردی اولین برنامه این کمیته تشکیل تعاونی های گردشگری می باشد.
وی در رابطه با اهمیت تعاونی های گردشگری برای رونق گردشگری اقتصاد محور و سالم گفت: مزیت تعاونی های گردشگری روستایی تسریع در به سرانجام رسیدن اهداف برای رونق این صنعت کارآمد است.
وی تصریح کرد: در این تعاونی اهالی روستا سردمداران کنترل و رونق گردشگری و توریسم هستند و این نقطه تمایز تعاونی های گردشگری می باشد.
نجف زاده گفت: اهالی روستاها به جهت اشرافیت به محل زندگی و منابع گردشگری و تاریخی حومه می توانند بهترین گزینه برای راه اندازی ،توسعه و بهره مندی بهتر از از این ذخایر باشند.
معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: در این طرح اعضای شورا و دهیاران نقش عمده ای در واکاوی مشکلات و ذخایر قابل استفاده موجود در روستاها دارند.
نجف زاده با بیان اینکه برای تشکیل این تعاونی ذینفعان طبیعت گردی شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس همکاری خواهند کرد افزود: طی جلسات مختلف کارشناسان معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس،بخشدار مرکزی شهرستان جلفا،رئیس اداره تعاون، کار و امور اجتماعی ،رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و روسای شوراهای شهر روستاهای شهرستان جلفا و روستاهای هدف گردشگری برنامه ها و فعالیت های تعاونی های گردشگری روستایی را به بحث و گفتگو نشسته اند.
عادل نجف زاده با اشاره به تشریح برنامه های تدوین شده برای تشکیل تعاونی های روستایی گردشگری ارس گفت: تشکیل تعاونی در هر یک از روستاهای مستقر در مسیر گردشگری ارس، توانمندسازی جوامع محلی روستایی با ایجاد تاسیسات گرشگری ، راه اندازی سیستم رزواسیون خانه های روستایی و کمپ عشایری در محدوده منطقه آزاد ارس و فعالسازی اقامتگاه ها و خانه های روستایی از جمله برنامه های مهم این تعاونی خواهد بود.
وی افزود: بهره مندی از ظرفیت گردشگری هریک از روستاها،نمایش آداب و رسوم عشایر در کمپ های عشایری، استفاده از توان و ظرفیت باغداران منطقه در راه اندازی تورهای کشاورزی، استفاده از توان کمیته امداد شهرستان در توسعه تعاونی های روستایی گردشگری و ایجاد مطبخ خانه های روستایی در روستاهای هدف گردشگری منطقه آزاد ارس نیز از برنامه ها و فعالیت های تدوین شده برای تشکیل تعاونی روستایی گردشگری می باشد.
وی تصریح کرد: احیای برخی از توانمندی های روستاهای منطقه از جمله ابریشم کشی در سیه رود و بسته بندی خشکبار و قیسی و کمک به ایجاد زائر سراها با توجه به وجود زیارتگاه های و ترمیم بناهای تاریخی روستاها که تاکنون معرفی نشده اند.
نجف زاده با تاکید بر لزوم عرضه و معرفی صنایع دستی و محصولات لبنی و غذایی روستایی و عشایری گفت: صنایع دستی منطقه آزاد ارس و تولید و بافت ورنی و گلیم و تولید مواد غذایی لبنی توسط عشایر و روستاییان منطقه می تواند جاذبه های بسیار مناسب برای جذب گردشگران سلامت و طبیعت گردان بوده و صرفه اقتصادی نیز برای عرضه کنندگان محصولات داشته باشد.

شناسه خبری: 24639

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو