اهمیت ترانزیت کالا دربازبینی طرح جامع منطقه آزاد چابهار/دکتر عبدالرسول خلیلی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/24610
ساعت 02:34 چهارشنبه 21 تير 1391
ترانزیت کالا یکی از فعالیت های غالبی است که قانون گذار در راستای توسعه محور شرق، آن را به مثابه ی اصلی ترین هدف برای ارتقای نقش و عملکرد منطقه آزاد چابهار در توسعه ملی و منطقه ای تعریف کرده است.
توسعه ی محور شرق از بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده و بعد از عبور از شهرهای نیک شهر، ایرانشهر، خاش، زاهدان، نهبندان، سربیشه، بیرجند، قائن، گناباد، تربت حیدریه و مشهد از یک سو به سرخس و از سوی دیگر به نقاط مرزی لطف آباد، باجگیران و پرسه سو در استان های خراسان رضوی و خراسان شمالی منتهی می‌شود.خروجی های این محور به نقاط مرزی میلک، دوغارون، میل 73 و یزدان مربوط می‌شود.

منطقه آزاد چابهار به عنوان نقطه آغازین این محور، یکی از ارزان ترین بنادر کشور برای ترانزیت و حمل و نقل کالا است.این بندر اقیانوسی، نزدیک ترین فاصله زمینی را با کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه دارد، و بهترین و مناسب ترین دروازه آبی کشور افغانستان برای ارتباط با دنیای خارج قلمداد می‌شود. در این خصوص باید به موقعیت ترانزیتی چابهار به افغانستان اشاره کرد. از این رو، با توجه به اهمیت مبحث ترانزیت کالا در بازبینی طرح جامع منطقه آزاد چابهار موارد زیر باید مطمح نظر مدیریت منطقه قرار گیرد.

1- توسعه منطقه آزاد چابهار برای رونق بخشیدن به تجارت منطقه ای و به ویژه دسترسی به بازار افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، مستلزم همکاری های منطقه ای و حتی سرمایه گذاری های مشترکی است که دبیر شورای هماهنگی منطقه آزاد همواره بر جذب و استفاده از سرمایه گذاران کشورهای ذینفع و سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی تاکید داشته است. به ویژه آنکه منطقه آزاد چابهار به خاطر قرار داشتن در مسیر کریدور حمل و نقل شمال جنوب که نزدیک ترین مسیر به اقیانوس هند است می‌تواند اقتصادی ترین نقطه ارتباطی بین کشور خاور دور با کشورهای آسیای میانه برای سرمایه گذاران باشد و به عنوان پل ارتباطی میان آسیا و اروپا عمل کند. راه اندازی خط کشتیرانی سنگاپور – چابهار با همکاری وزارت بازرگانی (سازمان توسعه تجارت)، و سازمان منطقه چابهار از آن جمله است.

2- تحقق بخشیدن به اهداف اقتصادی منطقه آزاد چابهار در بحث حمل و نقل و ترانزیت کالا با استفاده از مزایای دسترسی به سه بازار و مرکز توزیع بار جهانی در آسیا یعنی حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و حوزه جنوب شرقی آسیا با چند میلیارد نفر جمعیت.

3- تمهیدات لازم برای جذب سرمایه گذاری در خصوص ایجاد صناتیع ترانزیتی و تولید گروه های کالایی مورد نیاز کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه و بخش های مربوط به خدمات حمل و نقل و ترانزیت کالا از جمله موارد ضروری و توجیه پذیر برای فعال شدن محور ترانریت وتوسعه حمل و نقل از طریق منطقه آزاد چابهار است که علاوه بر افزایش ترانزیت، موجبات ایجاد فرصت های شغلی زیادی را در جهت تقویت ترانزیت در منطقه فراهم می‌کند.
 

شناسه خبری: 24610

آخرین اخبار

گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403
گزارش صادرات و واردات در 9 ماهه سال 1403 سازمان منطقه آزاد اروند

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري