جاذبه های گردشگری در اروند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/24609
ساعت 02:26 چهارشنبه 21 تير 1391
منطقه آزاد اروند را بیشتر با نگاه صنعتی، تولیدی و بازرگانی می شناسند اما صنعت گردشگری نیز در این منطقه رونق بسیاری دارد. این منطقه کوشش و سرمایه گذاری فراوانی برای این صنعت نوپای کشور انجام داده است. لازم است جاذبه های گردشگری منطقه آزاد بیشتر معرفی شوند.

موزه جنگ خرمشهر
موزه جنگ خرمشهر محل نگهداري و ثبت و ضبط آثار و خاطرات بجاي مانده از سرداران شهيد دفاع مقدس خرمشهر در آن دوران پرافتخار و محل نمايش ادوات نظامي مورد استفاده در آن زمان ميباشد كه هر ساله مورد استقبال مردم و كاروانهاي راهيان نور قرار مي گيرد

یادمان شهدای اروند کنار
در کنار اروندرود و روبروی شهر فاو عراق ، محل دفن چهارتن از شهدای غواص عملیات ثامن الائمه که منجر به شکست حصر آبادان گردید واقع شده است
مناطق عملیاتی دوران هشت ساله دفاع مقدس و یادمانهای ایجاد شده در مناطق اروندکنار، شلمچه، فکه، طلاییه و شهرهای آبادان و خرمشهر از جاذبه های گردشگری دوران دفاع مقدس استان خوزستان به شمار می روند.
همه ساله هموطنانمان از سراسر کشور دراین مناطق حضور پیدا می کنند تا یاد و خاطره هشت سال جانفشانی پاکترین جوانان این مرز و بوم را در دفاع از میهن اسلامی خود زنده نگاه دارند و با آرمانهای شهیدان تجدید بیعت کنند.

مسجـد جامــع خرمشـــهر
اين مسجد بيش از 120سال قدمت دارد ولی از مؤسس و بانی آن اطلاع دقيقی در دست نيست .در سال 1348 قطعه زمينی از ضلع غربی به مسجد اضافه و بصورت فعلی تجديد بنا گرديد و با مساحـت عرصه 1209 متر مربع و با توجه به طبقات موجود 1028متر مربع اعيانی و در اثر جنگ تحميلی 40درصد تخريب گرديده و بگونه ای که دو گلدسته آن کاملاً تخريب و گنبد بزرگ نيز بر اثر توپ دشمن آسيب ديده و در حال حاضر از اعتبارات بازسازی پس از پذيرش قطعنامه 1367 همه ساله مبالغی تخصيص يافته و هزينه گرديده و در ضمن توسط حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس جهت طرح توسعه مسجد جامع مقدار 4000 متر مربع از ضلع شمالی مسجد خريداری و تمليک گرديد و با احداث مهمانسرائی جهت زائرين و رواق گذر عابر پياده در دو ضلع شرقــی و غربــی و ايجاد محل تجـاری و حوض آب نما شد. مسجد جامع دارای نمای آجری و حدود هزار متر مربع کاشی آيات خشتی و 770 مترمربع کاشيکاری معرق مي باشد. و دارای دو گلدسته با ارتفاع 28متر از کف زمين و دو گنبد بزرگ و کوچک که گنبد بزرگ و گلدسته ها با کاشی معرق تزيين گرديده و با سه دستگاه ارکانديشن تهويه مطبوع و سيستم خنک کننده مرکزی ايجاد گرديده است.

کلیسای ارامنه
آبادان به عنوان یک شهر صنعتی در آستانه قرن 20 پذیرای مهاجرانی از سراسر ایران و همچنین خارجیانی از کشور انگلستان و دیگر کشورها بود. در همین راستا فرهنگ و مذاهب گوناگون به تناسب قومیت و حضور گسترده مهاجرین در این شهر بوجود آمد.در سالهای قبل از 1337 خورشیدی دبیرستانی برای تحصیل دانش آموزان ارامنه با نام ادب ساخته می شود و در این سال نیز کلیسائی توسط ارامنه در کنار دبیرستان مذکور بنا می شود. نمای اولیه آن سیمان سفید و سقف آن شیروانی بوده که در جنگ تحمیلی آسیبهایی به نمای آن رسید که در سال 1370 به شکل اولیه مورد مرمت قرار گرفت.نخستین نکته ای که در مورد این کلیسا به ذهن میرسد همجواری آن با مسجد امام موسی بن جعفر(ع) است که موردی کم نظیر از زندگی مسالمت آمیز و نمونه بسیار عالی از دوستی و تفاهم میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف در کنار هم در این شهر است.

دبستان مهرگان
آبادان دارای چند مدرسه ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است که دبستان مهرگان یکی از آنها است. این مدرسه در سال 1326 توسط معماران انگلیسی ساخته شده و در زمان سلسله پهلوی و طبق نوشته سر در ورودی هدیه ای از طرف شرکت سهامی نفت انگلیس و ایران به اداره فرهنگ آبادان است.معمـاری این مدرسـه به سبـک انگلیسـی بـوده و دارای حیاطـی وسیع وساختمانی دو طبقــه می باشد. این مدرسه دارای چهار پله و چهار ورودی که در حال حاضر از دو ورودی آن استفاده می شود. در تمامی ساختمان در یک ردیف ستونهای همسان وجود دارد،در پیش آمدگی بالکن آن شیارهای زیبائی که توسط معماران ایرانی انجام شده است،به چشم می خورد. مصالح مصرفی شامل آهن و آجر می باشد و در کل 43 اتاق دارد.

مسجد رنگونیها
مسجد رنگونیها در خیابان امام و در ابتدای جاده آبادان خرمشهر روبروی انبار پخش دارو شرکت نفت و در کنار رودخانه اروند واقع شده است. با توجه به روایات مختلف این مکان در ابتدا عبادتگاه سیکها بوده و بعد از آن بکلی تخریب و بر روی آن مسجد رنگونیها ساخته شده است. این مسجد هنگام ساختن پالایشگاه توسط کارگران خارجی که اکثراً از مسلمانان اصل رنگون پایتخت کشور برمه(میانمار) و هند و پاکستان بوده ،ساخته شده است. کلیـه هزینه های تعمیراتی و همچنین هزینه های آب،برق تلفن و سایر هزینه ها را پالایشگاه آبادان عهده دار بوده است.متولی مسجد در ابتدا "شیخ عبدالرشید مندل"و امام جماعت آن "شیخ قادری"اهل هندوستان و بعد "حاج ملا شعبان هندوستانی"و سپس آقای نگونی و آخرین امام جماعت "محمد اسلام راجا"بوده است. این مسجد با هزینه در نظر گرفته شده در سال 1385 به بهره برداری رسید. از بازماندگان آخریـن امـام جماعــت ایـن مسجد یعنی محمد اسلام راجا هم اکنون نوادگان وی در شهر آبادان ساکن بوده و صاحب رستوران پاکستانی می باشند.

زیارتگاه شهدای شلمچه
کمي آن سوتر از آبادان و در کنار نوار مرزي ايران و عراق منطقه اي قرار دارد که خاکش هر از چندگاهي ميزبان مردمان عاشقي است که به عشق ديدار رشادت هاي سربازانشان به آن گام مي گذارند. شلمچه همان نقطه اي از خاک ايران است که حضور در آن، انسان را به ياد مردان از خود گذشته وطن مي اندازد. در اين منطقه، يادگارهاي بسياري از آنان در محدوده چند کيلومتري حفظ مي شود تا فرزندان آينده اين مرز و بوم با سرک کشيدن در آن قدر خاکشان را بدانند. شلمچه که از بلندي هايش بصره عراق به وضوع ديده مي شود ، يادگاري از دوران 8 سال دفاع مقدس است . تانک ها و نفربرهاي ايراني و عراقي که بر روي خاکريزها متوقف شده اند از زمان فرماندهاني همچون جهان آرا به يادگار باقي مانده است . منطقه هاي مين گذاري شده خاطره رشادت آناني که خود را بر روي مين مي افکندند تا ديگران از روي جنازه هاشان عبور کنند، را در خيال زنده مي کند . آن طرف تر از شلمچه پرچم ايران در کنار مرز عراقافراشته شده تا مرز دو کشور مشخص شود. نيزارهاي سوخته نيز در گرماي هوا اشک ها را در چشم خشک مي کند. خانه ابدی فرزانه ترین جوانان این ملت که با خون خود انقلاب را آبیاری کردند.
اروند رود
اروندرود رودخانه پهناوری است در جنوب غربی ایران و در مرز ایران و عراق که از همریزش رودهای دجله، فرات و سپس کارون پدید آمده‌است. اروند رود پس از عبور از جنوب آبادان به خليج فارس مي ريزد . اين رود که عرضش در بعضي نقاط به يک هزار متر نيز مي رسد با عمق 9 تا 15 متري اش فرصت عبور کشتي ها و لنج هاي ماهيگيران را مهيا کرده است . و این منطقه را به یکی از نقاط زیبای ماهیگیری منطقه تبدیل کرده .

جزیره مینو
نام قديم اين جزيره "صلبوخ" که در زبان عربي ريگ معنا مي داده و نام فعلي آن "مينوشهر" است.اين جزيره از شرق هم مرز با ايران و از غرب هم مرز با عراق است.اكثريت ساكنين اينجزيره را افراد بومي تشكيل مي دهند.این جزیره در کنار اروندرود و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر خرمشهر قرار دارد. بزرگترین قطر جزیره ۲/۶ کیلومتر و مساحت آن ۸/۱۷ کیلومتر مربع استکه سراسر از نخلستان پوشیده شده و مینوشهر بزرگترین آبادی آن است.طبيعت بكر و نخلهاي بي شمار اين جزيره اكوسيستم مناسبي براي زيست پرندگان مهاجر وهمچنين نيزارهاي انبوه و رازآلود آن پناهگاه حيوانات وحشي از جمله گراز مي باشد.بسياري از ساکنان مينو را اعراب تشکيل مي دهند و به همين سبب، زبان رايج مردمان شهر عربي است. گذر از آب اروند و ديدار اقوام، بزرگترين دلمشغولي مردمان دو سوي مرز را شکل مي دهد.
تالاب شادگان
این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده‌است. در همایش تالاب‌های جهان که در رامسر برگزار شد تصمیم گرفته شد که سه تالاب شادگان، خورموسی و خور الامیه با عنوان تالاب شادگان شناخته شود.تالاب شادگان كه بزرگترين تالاب ايران است یکی از 18 تالاب بین المللی ثبت شده در یونسکو است. اين تالاب نقش رابط بین رودخانه جراحی و خلیج فارس را ایفا می کند.این تالاب محل مناسبی برای پذیرش پرندگان آبزی مهاجری است که از شمال اروپا و کانادا و سیبری در پاییز به منطقه روی می آورند. پوشش گیاهی درون تالاب، چراگاه و منبع مهم تامین علوفه و غذا برای دام های روستاییان حاشیه تالاب تلقی می شود.
 

گالری تصاویر

شناسه خبری: 24609

آخرین اخبار

پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو