نمایشگاه صنایع دستی جاده ابریشم محملی برای گسترش روابط خارجی است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/24515
ساعت 10:10 چهارشنبه 31 خرداد 1391
سرپرست سازمان منطقه آزاد ارس گفت: نمایشگاه صنایع دستی جاده ابریشم محملی برای گسترش روابط خارجی ایران در زمینه های مختلف اقتصادی و فرهنگی است.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، صادق نجفی با اشاره به اینکه در برخورد اولیه با صنایع دستی، هنر و فرهنگ بومی متجلی می شود و می توان رگه هایی از اعتقادات دینی و فرهنگی را در این آثار دستی مشاهده کرد، گفت: صنایع دستی یک ملت با راه یابی به دیگر جوامع به عنوان نماد و مظهری از آن ملت نقش انتقال فرهنگی را ایفا می کند.
وی به نقش صنایع دستی در جذب گردشگر اشاره کرد و اظهار داشت: نمایشگاه صنایع دستی جاده ابریشم ، به عنوان حلقه اتصال فرهنگ و اقتصاد کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم امکان مقایسه توان هنرمندان داخلی و خارجی و گسترش بازار این محصولات را فراهم می کند.
صادق نجفی با اشاره به نقش صنایع دستی در توسعه اقتصادی و اجتماعی گفت: بررسی استعداد ها و ظرفیت های ایجاد اشتغال در اقتصاد مناطق یکی از مبرم ترین وظایف دولت ها است و این مسئله به ویژه در نواحی محروم در عین حال بهره مند از توان بالقوه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی از اولویت بیشتری برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن کشور است، چرا که این صنایع هنری حاصل ذوق، سلیقه، ابتکار و خلاقیت هنرمندان و صنعتگران است که صبورانه آداب، سنن و رسوم و در یک کلام پیام فرهنگی نسل ها را در محصولات تولیدی شان متجلی کرده و از آن پاسداری می کنند.
نجفی افزود: ویژگی های این صنایع از جمله غیر وابسته بودن، قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری، عدم نیاز به کارشناسان خارجی، دسترسی آسان به مواد اولیه و ابزار کار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالا، عدم نیاز به سرمایه گذاری زیاد، ضرورت حمایت از رشد و اعتلای این صنعت را بیشتر می کند.
وی با اشاره به نقش صنایع دستی در تولید ناخالص داخلی اظهارداشت: با توجه به اینکه صنایع دستی بیشتر توسط دهک های پایین جامعه تولید می شود، رونق این صنایع موجب بهبود وضعیت اقتصادی اقشار پایین جامعه شده و در واقع توزیع عادلانه ثروت و درآمد را در جامعه به همراه دارد.
نجفی اظهار امیدواری کرد نمایشگاه صنایع دستی جاده ابریشم گام موثری در جهت ارتقای جایگاه این صنعت بوده و زمینه گسترش روابط خارجی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم کند.
گفتنی است نمایشگاه بین المللی صنایع دستی جاده ابریشم یکم تا پنجم تیرماه امسال با حضور بیش از 300 رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی از 31 استان و هفت کشور خارجی در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تبریز برگزار می شود.

شناسه خبری: 24515

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو