اعلام شروط انتقال گمرک به منطقه ويژه شيراز

به گفته معاون امور گمرکي گمرک ايران، طبق متن تفاهنامه مسئولان گمرک ايران با مسئولان منطقه ويژه اقتصادي شيراز، تا زماني که فضاي اداري گمرک شيراز، محصور و جدا نشده است اين گمرک به منطقه ويژه اقتصادي شيراز منتقل نمي شود.
به گزارش خبرنگار بنا(bena)، يکي از مهمترين مشکلات گمرک استان فارس که در بوئين زهراي شيراز مستقر است ايجاد ترافيک و سرو صداهاي حاصل از تخليه و بارگيري ترانزيت ها در مرکز شهرشيراز بوده است.

بر اين اساس مسئولان گمرک استان فارس با مرکزيت گمرک شيراز با مسئولان منطقه ويژه اقتصادي شيراز به اي نتيجه رسيدند که اقدامات لازم را در راستاي انتقال گمرک شيراز به اين منطقه را آغاز کنند در نتيجه طي اين تصميم اردشير محمدي رئيس کل گمرک ايران به اتفاق هيات همراه براي بازديد از اين منطقه راهي اين استان شد.

پس از بازديد و تائيد رئيس گمرک ايران، اوايل هفته گذشته، محمد رضا نادري معاون امور گمرکي گمرک ايران با هيات همراه طي سفري براي بازديد از منطقه ويژه اقتصادي و بررسي نتايج انتقال گمرک به منطقه ويژه اقتصاي شيراز عازم آن شهرشدند که طي آن تفاهنامه اي ما بين مسئولان دو سازمان به امضاء رسيد اين در حالي است که معاون امور گمرکي معتقد است کليات تفاهنامه مورد تائيد دو طرف است اما شايد اختلاف نظري درجزئيات آن وجود داشته باشد و نتيجه نهايي زماني مشخص خواهد شد که معاونت حقوقي و مالي گمرک ايران نيز تفاهنامه را تائيد کند.

به گفته محمدرضا نادري معاون امور گمرکي گمرک ايران، تا زماني که فضاي اداري گمرک وانبارها محصور نشود گمرک استان فارس به منطقه ويژه اقتصادي شيراز منتقل نخواهد شد.

نادري با بيان اين مطلب در گفتگو با بنا(bena) گفت:« طي تصميمي قرار بر اين شد تا فقط قسمت فني در رويه هاي صادرات و واردات به گمرک مستقر در منطقه ويژه اقتصادي شيراز منتقل شود تا موجبات انتقال اين گمرک فراهم شود.»

وي افزود:« هنوز محيط گمرکي در اين منطقه کاملا محصور نشده است وما پيشنهاد داده ايم که محيط گمرکي محصور شود تا بتوان گمرک را به اين منطقه منتقل کرد.»

معاون امور گمرکي گمرک ايران با بيان اين که احتمالا در پيش نويس تفاهنامه مفاد جديدي اضافه مي شود گفت:« کليات اين پيش نويس مورد تائيد گمرک است اما شايد در جزئيات اختلاف نظر وجود داشته باشد در نتيجه اين تفاهنامه بدون هيچ مشکلي اجرايي خواهد شد.»

نادري در ادامه گفت:« مناطق آزاد و ويژه اقتصادي داراي قوانين مخصوص به خود هستند در نتيجه طي سفري که به اين استان انجام شد و با توجه به بازديدي که از منطقه ويژه اقتصادي شيراز انجام شد،در صورت انتقال گمرک به اين منطقه بايد استانداردهاي گمرک مشخص و رعايت شود.»

گفتني است، در صورتي که گمرک استان فارس به منطقه ويژه اقتصادي شيراز منتقل شود مزيت هايي را مي توان مد نظر قرار داد که از آن جمله، کاهش زمان براي صنعت گران و بازرگانان در راستاي رويه هاي گمرکي، کاهش و رفع مشکلات حاصل از تخليه و بارگيري ترانزيت ها و ايجاد ترافيک است.

همچنين، انتقال گمرک استان فارس به اين منطقه موجبات تسهيل صادرات، واردات و تجارت را فراهم مي کند. از اين روي اميد است تا هرچه سريعتر زمينه هاي اين انتقال فراهم شود.
203
امتیاز به خبر :