تبديل به ‌‌‌"قطب اقتصادي" آرمان اساسي منطقه ويژه انرژي پارس

بيانيه پاياني اولين همايش ملي چشم انداز توسعه پايدار، يکپارچه و دانايي محور« منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس» در افق هاي 1404 و 1444 صادر شد.
شرکت کنندگان اين همايش در بيانيه پاياني خود خواستار توجه ويژه سياستگذاران و سياستمداران کشور به منظور تمرکز و بسيج منابع علمي و دانش فني، فناوري در همه حوزه ها و زمينه هاي مرتبط در جهت تسريع در اجراي طرح ها و پروژه هاي ميدان مشترک پارس جنوبي و در راستاي دستيابي به سهم شايسته ايران عزيز و در نهايت تحقق آرمان اساسي ‌‌‌"قطب اقتصادي"، "پايتخت انرژي " و" الگوي سرآمد و متعالي توسعه " در منطقه اقتصادي انرژي پارس شدند.

دراين بيانيه با تاکيد بر"استقلال اقتصادي "و" مديريتي منطقه "در حدود اختيارات مناطق ويژه اقتصادي ممتاز و برتر جهان آمده است:«در حوزه فعاليتهاي منطقه و مقرارات زدايي و براي تسهيل و تسريع در تصميم گيري براي واگذاري طرح ها و انجام معاملات و جذب سرمايه(ملي،منطقه اي و بين المللي )،خروج واحدهاي گمرک کشور از تاسيسات واحدهاي مختلف منطقه براي جذب سرمايه گذاران لازم است.»

نويسندگان اين بيانيه با در نظر گرفتن عوامل و مولفه هاي کليدي توسعه بويژه نيازهاي جوامع محلي،اهداف و منافع ملي و الزامات بين المللي ،حمايت ويژه و فوري دولت ،مجلس و سازمانهاي ذي ربط را خواستار شدند.

شرکت کنندگان دراين همايش همچنين ضمن تقدير از اقدام "سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس" و" مديريت پژوهش و فناوري شرکت ملي نفت ايران "در برگزاري اولين همايش ملي چشم انداز توسعه پايدار، يکپارچه و دانايي محور و تأييد ضرورت برگزاري مستمر اين همايش ها به صورت سالانه در سطح بين المللي و ارج گذاشتن به دستاوردهاي بزرگ صنعت نفت در منطقه ، همراه با تأکيد بر ايجاد عزم ملي و بسيج آحاد جامعه و استفاده از انديشه و خرد جمعي و تلاش سازمان يافته همه پژوهشگران، متخصصان و مديران اجرايي کشور در زمينه طراحي علمي و جامع آينده آرماني و مطلوب پارس و شکل بخشيدن به آن در چار چوب برنامه ها و طرح هاي جامع توسعه و يکپارچه سازي فعاليت هاي توسعه اي منطقه، موضوعات و مسايل زير را مورد تأکيد قراردادند.
متن کامل اين بيانيه به شرح زير است:
«1- شرکت کنندگان بر تحقق شعار همايش در زمينه پايداري به همه معناي توجه به همه ابعاد و مولفه هاي فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي ، فناوري ، زيست محيطي، سياسي و نهادي توسعه و حفظ حقوق و منافع نسلهاي آتي، يکپارچه به معناي ايجاد نظام هاي مديريت و تصميـم گيري در چهـار چوب مشابه دولت منطقه اي ، و ايجادو توسعـه اقتصاد شبکه اي و دانايي محور به معناي حرکت بر مبناي دانش تحليلي مبتني بر نظام هاي مديريت دانش و توسعه منابع انساني تأکيد دارند.
2- آنها همچنين خواستار توجه ويژه سياستگذاران و سياستمداران کشور به منظور تمرکز و بسيج منابع علمي و دانش فني، فناوري در همه حوزه ها و زمينه هاي مرتبط در جهت تسريع در اجراي طرح ها و پروژه هاي ميدان مشترک پارس جنوبي و در راستاي دستيابي به سهم شايسته ايران عزيز و در نهايت تحقق آرمان اساسي ‌‌‌"قطب اقتصادي" ، "پايتخت انرژي " و" الگوي سرآمد و متعالي توسعه " در منطقه اقتصادي انرژي پارس هستند.
3- با در نظر گرفتن عوامل و مولفه هاي کليدي توسعه بويژه نيازهاي جوامع محلي، اهداف و منافع ملي والزامات بين المللي، شرکت کنندگان در همايش خواستار حمايت ويژه و فوري دولت، مجلس و سازمانهاي ذي ربط از توسعه ميدان پارس جنوبي بويژه تأمين اعتبارات، منابع و ابزارهاي قانوني و اجرايي لازم به منظور تسريع و تسهيل در روند اجراي پروژه ها و توسعه زير ساخت ها ( با توجه به سرمايه گذاري عظيم انجام شده ) با اولويت خاص شدند.
4- مطالعه و طراحي يک شبکه يکپارچه علمي و پژوهشي ، ظرفيت سازي علمي از طريق ساماندهي و توسعه همکاري با دانشگاه ها و مراکز پژوهشي و آموزشي و توسعه تجربه آموزي از پروژه هاي در دست اجرا و ارتقاي توان و ظرفيت خدمات فني و مهندسي کشور در بخشهاي دولتي، خصوصي و تعاوني به منظور ايفاي نقش محوري در توسعه منطقه و حضور فعال در بازارهاي رقابتي و کسب سهم و جايگاه شايسته کشور از تجارت جهانـي ، همچنين توسعه تفکر راهبردي و کل نگر ، نگرش سيستمـي و ايده هـاي نوين و کارآمد ، فرصت سازي و توسعه شايستگي هاي محوري و مزيت هاي رقابتي ، گسترش حضوراثر بخش در بازارهاي تجارت منطقه اي و بين المللي با تمرکز بر بازآفريني نظام مديريتي و به کارگيري مديريت تحول استراتژيک در منطقه .
5- مطالعه علمي و کاربردي براي حل ريشه اي و اساسي مشکلات زيست محيطي موجود و توجه جدي به ارتقاي سطح سلامت جوامع محلي و حوزه هاي تحت تأثير و شاغلان در صنايع منطقه و خانواده ها و نيز توجه به فرهنگ غني و قابليت ها و مزيت هاي منطقه از اولويت خاص برخوردار است، همچنين بر مطالعه و طراحي و استقرار يک نظام مديريت يکپارچه سلامت، ايمني، بهداشت و محيط زيست تأکيدشد..
6- توصيه مي شود که مطالعات همه جانبه اي درمورد آسيب شناسي وضع موجود، بررسي علل و عوامل موفقيت ها و ناکامي هاي گذشته و عدم تحقق بموقع ومطلوب برنامه هاي مصوب، شرايط ملي و بين المللي، مقايسه منطقه با مناطق ويژه و آزاد جهان و طراحي نظام مديريت يکپارچه منطقه از سطح راهبردي تا عملياتي و از بالا دست تا آخرين خوشه پايين دست و ايجاد و توسعه شبکه ارتباطات ، اطلاعات و منابع( انساني، مالي، فيزيکي، اطلاعاتي و فناوري) وتهيه نقشه راه جامع و علمي براي دستيابي بموقع به اهداف راهبردي کشور و منطقه، همراه با نظام هاي ارزيابي اثربخش به منظور جبران زيانهاي ناشي از تأخير و عدم توازن در برداشت از ميدان مشترک، و ايفاي نقش محوري و پيشگام در توسعه کشور و سواحل جنوب صورت گيرد.
7- شرکت کنندگان همچنين بر مطالعه و طراحي يک نظام علمي و جامع توسعه پايدار ، يکپارچه و دانايي محور براي منطقه همراه با تعريف دقيق نقش ها ، مسئوليت ها ، اختيارات همراه با اجزا و حوزه هايي از جمله مطالعات و موضوعات مشروح زير به منظور نيل منطقه به عملکرد برتر ، سرآمدي و جايگاه شايسته خود در جهان تأکيد دارند :
1-7- مطالعه و طراحي نظام مديريت يکپارچه ارتباطات و تعاملات با ذي نفعان و مديريت جوامع محلي و شفاف سازي مرزهاي حقوق و منافع محلي، منطقه اي و ملي در توسعه پايدار، يکپارچه و جامع منطقه.
2-7- مطالعه و طراحي نظام مديريت يکپارچه و اثر بخش دانش و اطلاعات بويژه نظام هاي يکپارچه (MIS-GIS) و نظام يکپارچه و اثربخش اطلاع رساني در راستاي ايجاد اقتصاد شبکه اي ، ارتباطات شبکه اي و مديريت شبکه اي منطقه ويژه.
3-7- مطالعه و طراحي نظام يکپارچه مديريت توسعه فناوري ( ترسيم چشم انداز، تهيه طرح جامع و سند راهبردي و نقشه راه توسعه فناوري منطقه و پياده سازي آن )
4-7- مطالعه و طراحي نظام يکپارچه مديريت زير ساخت ها (طراحي، ساخت، نگهداري و بازسازي سخت افزارها و نرم افزارها) مطالعه و طراحي يک شهر مدرن سکونتگاهي، تجاري، تحقيقاتي و دانشگاهي در منطقه.
5-7- مطالعه و طراحي نظام مديريت يکپارچه و دانايي محوربازار مالي و سرمايه به منظور تأمين منابع مالي براي اجراي برنامه ها و پروژه هاي راهبردي توسعه ميدان مشترک و همچنين مطالعه و تدوين مدل اثر بخش سرمايه گذاري براي منطقه به منظور اولويت بندي نوع و حوزه سرمايه گذاري.
6-7- مطالعه و طراحي مديريت يکپارچه و دانايي محور توسعه سرمايه هاي فکري و اجتماعي منطقه ( سرمايه هاي سازماني، اطلاعاتي، انساني و معنوي) و طراحي و استقرار چرخه بهره وري و ارتقاي عملکرد.
7-7- مطالعه و طراحي مديريت توسعه اقتصاد غير نفتي و معيشت جوامع محلي از طريق اقدامات مختلف از جمله توسعه گردشگري صنعتي و کمک به توسعه گردشگري طبيعي، تفريحي و تاريخي با استفاده از مزيت ها و قابليت هاي منطقه ، همچنين توسعه صنايع پايين دستي ، شيلات ، کشاورزي ، خدمات ، صنايع بومي و صنايع نوين براساس مطالعات و نتايج و يافته هاي پژوهشي.
8-7- مطالعه علمي – کاربردي آينده منطقه و توجه ويژه به آينده منطقه بدون منابع هيدرو کربوري (عسلويه بعد از گاز) در افق هاي مختلف بويژه افق 1444 و تنظيم سناريوها و برنامه هاي کاربردي براي پيشگيري از پيشامدهاي نامطلوب احتمالي و تحقق آينده مطلوب .
9-7- مديريت يکپارچه فرآيندهاي طراحي ، ايجاد و توسعه اقتصاد شبکه اي و اقتصاد دانايي در منطقه در راستاي حداکثر سازي ثروت ملي و افزايش ارزش افزوده و ارتقاي زنجيره ارزش با تأکيد بر ايجاد و توسعه مراکز صادرات و واردات کالا و محصولات دانش محور، همچنين بررسي قوانين ، مقررات و شرايط مناطق آزاد و ويژه جهان به منظور بازنگري و اصلاح قوانين ، مقررات و آيين نامه هاي اجرايي موجود در جهت نيل منطقه به عملکرد ممتاز و سرآمدي پايدار در سطح بين المللي.
10-7- مطالعه و بازنگري و بهبود مستمر نظام جامع و علمي مديريت يکپارچه پروژه ، تنظيم سناريوهاي مطلوب و اجراي آنها ، به کارگيري مهندسي ارزش در طرحهاي صنعتي ، عمراني و خدماتي و توسعه فرهنگ مديريت نوين علمي و يکپارچه پروژه و ايجاد و ارتقاي مديريت دانش پروژه با رعايت قانون بهره برداري حداکثر از توان مهندسي فني ، توليد و ساخت داخلي.
8- اعطاي اختيارات ويژه و کافي به مديريت منطقه (به عنوان دولت منطقه اي) براي طراحي آينده آرماني و مطلوب منطقه وپياده سازي آن در راستاي تحقق اهداف چشم انداز بيست ساله کشور و صنعت نفت و تبديل منطقه به موتور محرکه و پيشران توسعه اقتصادي کشور از طريق اجراي خواسته هاي فوق و ضرورت اجراي موفق برنامه هاي آتي.
9- شرکت کنندگان درخواست دارند که منطقه در اجرايي کردن خواسته هاي بيان شده فوق الذکر و پيشنهادهاي کاربردي که از طرف سخنرانان و پژوهشگران ارائه شده است پيگيري واقدام مستمر نمايند. از اين رو پيشنهاد مي نمايند :
1-9- يک دبير خانه دايمي براي همايش در تهران و عسلويه ايجاد گردد همچنين بانک اطلاعات متخصصان و نظام ارتباطي با آنان ايجاد و توسعه پيدا کند و طي 45 روز آينده کليه پيشنهادها مستندسازي، جمع بندي و ارائه گردد.
2-9- کارگروه هاي تخصصي در سه حوزه اصلي ( الف – اقتصاد و توليد ، ب- انسان و جامعه ، ج- محيط زيست و طبيعت ) و محورهاي کليدي ده گانه براي پيگيري مطالعات وعملياتي کردن تصميمات تشکيل گردد.
3-9- مطالعات ، برنامه ها و طرح هاي توسعه مي بايد نگاه و رويکرد محلي ، ملي و بين المللي را در هم تلفيق و لحاظ نمايند.
4-9- برنامه ها و طرح هاي توسعه بايد توسعه انسان و جوامع تحت تأثير منطقه را مد نظر قرار دهد و در اين راستا " کار با مردم و براي مردم" مورد عنايت قرارگرفته و پيوست هاي فرهنگي و خدماتي طرحهاي توسعه همراه با بخشهاي صنعتي آن تهيه و به طور متوازن اجرا گردند.
5-9- توجه و حمايت ويژه دولت و مجلس براي تأمين اعتبارات مورد نياز پروژه هاي مصوب سفرهاي استاني دولت ، تعيين و ابلاغ حدود تعهدات و مسئوليتهاي اجتماعي صنعت نفت و صدور مجوزهاي قانوني و اختيارات کافي براي مشارکت اثربخش صنعت نفت در توسعه و عمران اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جامعه محلي و جوامع همجوار ( جوامع تأثير پذير از توسعه منطقه).
6-9- مديريت يکپارچه مناسبات و تعاملات صنعت نفت با جامعه محلي و جوامع همجوار و ساماندهي و قانونمند نمودن ارائه خدمات و کمک ها به خارج از صنعت نفت در منطقه و استان بوشهر.
7-9- تأمين اعتبارات کافي براي مديريت جامع و بهره ور در حوزه هاي طراحي، احداث، توسعه و نگهداري زير ساخت هاي عمومي و مديريت يکپارچه خدمات در حوزه هاي عمومي ( پشتيباني، رفاهي، فرهنگي، اجتماعي، آموزشي، ايمني، بهداشتي و زيست محيطي ) در راستاي ارتقاي سطح سلامت و کيفيت زندگي کاري ، سازماني و اجتماعي منطقه.
8-9- طراحي اثربخش و کارساز ساختار سازماني منطقه و تدوين طرح جامع مديريت علمي سرمايه هاي فکري، انساني و اجتماعي و تدوين و پياده سازي نظام هاي پشتيبان اثر بخش (نظام انگيزشي، نظام آموزشي و نظام معيشتي و جبران خدمت) با توجه به بازار کار منطقه اي و بين المللي براي حفظ و نگهداري متخصصان و مديران توانمند وشايسته ، همچنين ايجاد مرکز توسعه و تعالي براي آموزش و پرورش مديران و کارکنان مورد نياز اجراي طرحها و فعاليتهاي منطقه.
9-9- ساماندهي ، همسو سازي و تسريع در تدوين و اجراي طرح جامع امنيتي – حفاظتي ، طرح جامع پدافندي و مديريت بحران ، طرح جامع سلامت ، طرح جامع پژوهشي ، طرح جامع فناوري، طرح جامع فرهنگي و اجتماعي و تأمين اعتبارات و مجوزهاي لازم.
10-9- استقلال اقتصادي و مديريتي منطقه در حدود اختيارات مناطق ويژه اقتصادي ممتاز و برتر جهان ، در حوزه فعاليتهاي منطقه و مقررات زدايي براي تسهيل و تسريع در تصميم گيري براي واگذاري طرح ها و انجام معاملات و جذب سرمايه ( ملي ، منطقه اي و بين المللي ) و توجه به بازار رقابتي انرژي در سطح جهاني و عملکرد رقبا ، همچنين خروج واحدهاي گمرک کشور از تأسيسات و واحدهاي مختلف منطقه و استقرار در دروازه هاي اصلي خروجي و ورودي منطقه ويژه براي جذب سرمايه گذاران و تسهيل در توسعه فعاليتهاي تجاري و بازرگاني منطقه.
10- توجه ويژه به مديريت يکپارچه بازارکار و اشتغال منطقه و اجراي مصوبه دولت و بخشنامه هاي وزارت نفت در خصوص به کارگيري حداقـل پنجاه درصد نيـروهاي بومي با بکارگيري ابزارهاي اثربخش قانوني و راهکارهاي اجرايي تشويق مديران نمونه و برخورد بازدارنده با کساني که در اجراي مصوبه تعلل و يا قصور مي ورزند.

شرکت کنندگان ضمن ارج گذاري به تلاشهاي بسيار ارزشمند کليه دست اندرکاران فرآيندهاي طراحي ، اجرا و بهره برداري از فازهاي مختلف توسعه ميدان مشترک پارس جنوبي ، انتظار و تأکيد دارند که سياستگذاران ، تصميم گيران ، دست اندرکاران ، بويژه مجلس ، دولت ، وزارت نفت و استان بوشهر به منظور تحقق بهينه منافع ملي و توسعه متوازن و کسب جايگاه و سهم شايسته در توليد و تجارت جهاني نفت ، گاز و پتروشيمي و دستيابي به اهداف متعالي چشم انداز 20 ساله کشور و صنعت نفت ، فعاليتهاي اصلي و پشتيباني توسعه ميدان مشترک پارس جنوبي و موارد مندرج در اين بيانيه را به طور جدي و فوري در کانون توجه ، حمايت و پيگيري مستمر قرارداده و توان علمي و توان اجرايي کشور را براي طراحي آينده آرماني منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس و تحقق و پياده سازي آن بسيج ، همسو و يکپارچه نمايند.»
208
امتیاز به خبر :