آماده شدن تاجیکستان برای میزبانی جشنواره بین المللی نوروز

لینک کوتاه: freena.ir/detail/14009
ساعت 04:58 شنبه 21 خرداد 1390

سفیر تاجیکستان از آماده شدن کشورش برای میزبانی سال 91 جشنواره بین المللی نوروز با حضور مقامات عالی رتبه کشورهای منطقه نوروز خبر داد.

دولتعلی حاتم اف ، با بیان این خبر در گفتگو با خبرنگار بنا (bena) اظهار داشت: امسال جشن بین المللی نوروز با شکوه زیادی در تهران برگزار شد و تاجیکستان نیز در تمام مدت برپایی آن حضوری فعال داشت.

او با تقدیر از اقدامات دولت و مردم ایران در برپایی این جشن افزود: در حال حاضر تاجیکستان نیز در حال تدارک برنامه های خود برای میزبانی از این رویداد بزرگ و بین المللی است .

قربان بید حاتم اف ، همسر سفیر تاجیکستان نیز در رابطه با آداب و رسوم مردم این کشور در نوروز گفت : آداب و رسوم مردم تاجیکستان تقریبا مانند مردم ایران است ولی در وسعتی بیشتر برگزار می شود به گونه ای که در این ایام که حدود یک ماه به طول می انجامد ، تمام کشور یک پارچه شادی و سرور است.

او با اشاره به آماده شدن خانواده های تاجیکستان قبل از شروع سال نو بیان داشت: مردم تاجیکستان قبل از آغاز سال نو شروع بع خانه تکانی و نو کردن خانه ، کوچه و محله خود می کنند .

حاتم اف پهن کردن دسترخان ( سفره هفت سین و هفت شین ) را از دیگر آداب این مردم خواند و در رابطه با اجزاء آن اظهار داشت: اجزاء هفت سین تاجیکستان هم مانند ایران و شامل سمنك يا سمنو، سمات ( سماق ) ، سبزه،سیر، سبزي، سنجد، سيب و .... است علاوه بر اين در وسط اتاق شمعي را به نشانه روشنايي و خوشبختي ،گياه سبزی را به نشانه خوشحالي و ۷ نوع شيريني به نشانه شادی در اين سفره مي گذارند.

او بیشتر آداب و رسوم مردم تاجیکستان را در طبیعت عنوان کرد و گفت: تاجیکستان دارای طبیعتی بسیار زیبا است و اغلب آداب و رسوم مردم نیز با طبیعت مرتبط است از جمله در ایام نوروز سمنک را در دیگی بزرگ در طبیعت می پزند و تمام شادی های ایام نوروز در طبیعت و همراه بهع خواندن اشعار سعدی ، حافظ ، بیدل و ... برپا می شود.

202

شناسه خبری: 14009

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو