حمايت قانون ثبت علائم تجاري از صنايع‌دستي ايران در برابر تخلفات

لینک کوتاه: freena.ir/detail/13185
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
قانون ثبت علائم تجاري سازمان جهاني مالکيت معنوي به صورت فردي، جمعي و تأکيدي امکان حمايت از صنايع‌دستي ايران را در برابر هرگونه تخلف و سوء استفاده دارد.

به گزارش بنا (bena) به نقل از ميراث آريا، سرپرست اداره کل توسعه و ترويج معاونت صنايع‌دستي در جريان دهمين همايش معاونان صنايع‌دستي به ميزباني استان چهارمحال و بختياري با بيان اين مطلب افزود: با ورود صنايع‌دستي به حوزه ثبت سازمان جهاني مالکيت معنوي، بر طبق معاهدات بين‌المللي شاهد رشد چشمگيري خواهيم بود.

«ويدا توحدي» با بيان اينکه رشد صادرات، افزايش تعداد خريداران داخلي، ايجاد اطمينان از سوي مشتريان صنايع‌دستي و تقويت حوزه ابتکار از جمله اين نتايج به شمار مي‌آيد، گفت: اهميت مالکيت معنوي و حقوق مربوط به آن ثبت و انحصار صاحب فکر است که انگيزه مضاعفي را براي توليد‌کنندگان به همراه خواهد داشت.

سرپرست اداره کل توسعه و ترويج اضافه کرد: خوشبختانه زيرساخت‌هاي حقوقي از سوي سازمان ثبت و اسناد کشور تدوين شده است و اين ارتباطي که در گذشته وجود داشته در آينده نزديک با برگزاري جلسات مختلف تقويت خواهد شد.

او تأکيد کرد: سازمان مالکيت معنوي با سه نوع قانون متفاوت با عنوان ثبت علائم تجاري، منشاء جغرافيايي و مالکيت معنوي امکان حمايت از بخش صنايع دستي ايران را خواهد داشت.

اين مقام مسوول بيان داشت: قانون ثبت علائم تجاري به صورت فردي، جمعي و تأکيدي امکان حمايت از صنايع‌دستي در برابر تخلفات را دارد که نه تنها براي توليد‌کنندگان مفيد است، بلکه براي مصرف‌کنندگان هم حقوق و تضميني را تعريف خواهد کرد.

«توحدي» اضافه کرد: همچنين با ثبت طرح صنعتي نيز با محدوديت انحصاري تا 15 سال از طرح ثبت شده به صورت حقوقي از مالک طرح حمايت لازم خواهد شد.

به گفته او حتي در حوزه نقوش و طرح نيز حمايت از صاحب اثر و ثبت کننده طرح و نقش با تعريف آن در حوزه صنايع‌دستي صورت مي‌گيرد.

سرپرست اداره کل توسعه و ترويج با تأکيد بر اينکه در گذشته بخشي از دانش سنتي در رشته‌هاي مختلف توسط سازمان يونسکو ثبت شده است، گفت: اين ثبت در حوزه فرهنگ و هنر قابل دفاع است در حالي که پشتوانه حقوقي جديد قابليت استرداد بسياري از کارها و طرح‌ها را به وجود مي‌آورد.

«توحدي» در ادامه اظهار داشت: در همين راستا برنامه برگزاري همايش استفاده از حقوق مالکيت معنوي در حمايت از صنايع‌دستي ايران با همکاري سازمان ثبت و اسناد کشور پيش‌بيني کرده‌ايم.

او خاطر نشان کرد: اداره کل توسعه و ترويج معاونت صنايع‌دستي در همين راستا تدارک برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي براي تشکل‌ها، تجار، اتحاديه‌ها، دانشگاهيان و صنعتگران را ديده است. 303

شناسه خبری: 13185

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو