تنوع غذاهاي بومي مي‌تواند جاذبه‌اي براي گردشگران باشد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/12654
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
تنوع غذاهاي محلي و بومي در شهرهاي مختلف ايران يک جاذبه مهم گردشگري محسوب مي‌شود که هنوز بالقوه باقي‌مانده است.

به گزارش بنا (bena)، «مينو حسني‌اصفهاني»، کارشناس ارشد گردشگري، با بيان اين مطلب تصريح کرد: غذا بخشي از فرهنگ جوامع محسوب مي‌شود و تنوع غذايي نيز به تنوع فرهنگ‌ها باز مي‌گردد.

او ادامه داد: تنوع فرهنگ‌ها همواره يک جاذبه عمده براي جذب گردشگر به شمار مي‌رود، به طوري‌که اگر منطقه‌اي تنوع فرهنگي نداشته باشد، درصد جذابيت آن نيز براي گردشگران پايين مي‌آيد.

حسني‌‌اصفهاني با اشاره به تنوع فرهنگي موجود در ايران گفت: تنوع فرهنگ‌ها در ايران در فاصله‌هاي بسيار کوتاه و نزديک وجود دارد، براي مثال در غرب کشور ممکن است 2 تنوع فرهنگي در فاصله 30 کيلومتر از هم قابل مشاهده باشد.

اين کارشناس اضافه کرد: با تغيير فرهنگ‌ها غذاهاي محلي نيز به عنوان شاخصه اصلي يک فرهنگ تغيير مي‌کند، که اين يک ويژگي منحصر به فرد از تنوع اقوام و فرهنگ‌هاي مختلف ايراني است.

اين کارشناس گردشگري از تنوع غذاهاي محلي و بومي در شهرهاي مختلف ايران به عنوان يک جاذبه مهم گردشگري نام برد و افزود: متاسفانه هنوز از اين ظرفيت بالقوه استفاده نشده است و اين خود از مهمترين ضعف‌هاي گردشگري کشور است.

او ادامه داد: تعداد رستوران‌هايي که تنوع غذايي در آنها ديده مي‌شود در سطح کشور بسيار اندک و بهتر است بگوييم انگشت‌شمار هستند و بيشتر در رستوران‌هاي سنتي شاهد سرو غذاهاي محلي هستيم.

حسني‌‌اصفهاني ادامه داد: اين تعداد معدود نيز بيشتر در قالب تور گردشگر مي‌پذيرند و با توجه به قراردادي که از قبل با تورگردان براي سرو غذاهاي محلي دارند اقدام به اين کار مي‌کنند، به طوري‌که اگر يک توريست آزاد که با تور به ايران سفر نکرده است اتفاقي وارد يکي از رستوران‌هاي کشور شود، اصلاً تنوع غذايي را چه در بخش غذا و چه در بخش نوشيدني نمي‌بيند.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه منوي غذاهاي رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها و هتل‌هاي ايران تنها به چند غذاي خاص و تکراري محدود شده است، که اين خود يک نقطه ضعف براي گردشگري کشور به شمار مي‌رود.

اين کارشناس گردشگري با بيان اينکه عدم سرو غذاهاي محلي موجب مي‌شود نتوانيم تنوع غذايي فرهنگ‌هاي مختلف ايران را به گردشگران معرفي کنيم، اضافه کرد: از سوي ديگر بسياري از گردشگراني را که با هدف شرکت در جشنواره‌هاي غذا به کشورهاي مختلف سفر مي‌کنند، از دست مي‌دهيم.
202

شناسه خبری: 12654

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو