تخصيص سوخت يارانه‌اي به واحدهاي پذيرايي- بين‌راهي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/12134
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از تخصيص مجدد سهميه سوخت يارانه‌اي به واحدهاي‌ صنعتي خدماتي- رفاهي بين‌راهي در سال جاري خبر داد.

به گزارش بنا(bena) حميد بقايي امروز طي نشست خبري در موزه ملي ايران، در رابطه با بسته حمايتي دولت براي صنعت گردشگري با اعلام اين خبر افزود: همچنين پيش از نوروز براي واحدهاي خدماتي - رفاهي بين‌راهي سهميه سوخت در نظر گرفته شد تا از طريق استانداران تخصيص داده شود.

وي تاکيد کرد: تمامي واحدهاي خدماتي- رفاهي بين‌راهي که مجوز خود را از سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري دريافت کرده باشند، واحد صنعتي به شمار مي‌روند و از سهميه سوخت يارانه‌اي بهره‌مند خواهند شد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر تغيير واحد ارائه آمار سفرهاي نوروزي نيز گفت: نفر - سفر اصطلاح رسمي سازمان جهاني جهانگردي است و ما آن را از خود نساخته‌ايم.

بقايي با بيان اينکه استدلال‌هاي مختلفي در تعيين اين واحد به عنوان واحدي جهاني وجود دارد، افزود: منطق حکم مي‌کند از اصطلاحات تخصصي سازمان جهاني جهانگردي استفاده کنيم، با توجه به اين اصل در گردشگري خارجي کشور و در گردشگري داخلي استان مورد نظر است.

وي با تاکيد بر اينکه سفر با مسافر متفاوت است، گفت: يک مسافر ممکن است چندين سفر انجام دهد، به همين دليل است که نفر - سفر را شاخص قرار مي‌دهيم، نفر - سفر بالاترين سطح آماري است و به دنبال آن آمارهاي ريزتر و کلي‌تري ارائه مي‌دهيم.

اين مقام مسؤول در سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري خاطرنشان کرد: نفر- سفر از سوي بسياري از ارگان‌هاي ديگر همچون متروي شهرداري تهران و شرکت اتوبوسراني نيز استفاده مي‌شود.

بقايي با بيان اينکه ملاک آمارگيري ما ورود به استان‌ها است، بيان داشت: هر سفر هزينه‌اي را براي مسافر و استان مقصد به دنبال دارد، به طوريکه وقتي فردي وارد استاني مي‌شود استان مسؤوليت دارد سلامت فرد را از زمان ورود به استان تا زمان خروج تضمين کرده و تمامي خدمات مورد نياز را در حوزه‌هاي مختلف تامين کند.

وي ادامه داد: جدا از بحث آمار آنچه اهميت دارد، انجام سفر در کشور است. سفرهاي نوروزي افتخار ايرانيان است، چراکه در اين ايام مردم مشکلات خود را کنار مي‌گذارند و به سفر مي‌روند، بنابراين سفر بهترين نوع تفريح است که در سبد خانوار ايراني قرار دارد.

رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي همچنين در رابطه با تعامل ايران و ترکيه در تبادل گردشگر 2 سويه گفت: در اين رابطه اعتقاد داشتيم که بخش خصوصي بايد وارد عمل شود و مقدمات لازم را نيز فراهم آورديم، اما هنوز هيچ نتيجه‌اي از تعامل بخش خصوصي ايران با تورساب حاصل نشده است.

وي خاطرنشان کرد: در صورتي‌که اين روال ادامه داشته باشد، کانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران تعامل خود را با تورساب آغاز خواهد کرد و در راستاي توسعه روابط گردشگري ميان 2 کشور وارد عمل خواهد شد.

در ادامه اين نشست شهباز يزداني، معاون گردشگري کشور نيز در رابطه با ضريب اشغال مراکز اقامتي در ايام نوروز گفت: در نوروز 89 ضريب اقامت هتل‌ها، مهمانپذيرها و هتل‌آپارتمان‌هاي کشور 3/67 درصد بود که نوروز امسال با رشد 6/10 درصدي به 9/77 درصد رسيد.

وي متذکر شد: استان تهران در اين ايام با کاهش 5/13 درصدي ضريب اقامت مواجه بود.

معاون گردشگري سازمان ميراث‌فرهنگي ادامه داد: در ايام نوروز 87/82 درصد سفرها توسط خودروهاي شخصي، 15 درصد توسط اتوبوس، يک درصد از طريق ناوگان ريلي، 73/0 درصد از طريق هوايي و بيش از 2 درصد از طريق دريايي انجام شد.

وي با اشاره به رشد ورود گردشگر به مقاصد مذهبي نيز خاطرنشان کرد: نوروز امسال شهر مشهد رشد 6/101 درصدي و شهر قم نيز رشد 21 درصدي را در نفر - شب اقامت به ثبت رساندند و کاروان‌هاي راهيان نور نيز بيش از 90 درصد افزايش داشتند.

شناسه خبری: 12134

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو