بانک گردشگري مورد حمايت جدي بانک مرکزي است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/11081
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
قائم مقام بانک مرکزي با بيان اينکه ايران با ظرفيت هاي فراوان خود در بخش گردشگري مي تواند بيش از 21 ميليار دلار درآمد داشته باشد اظهار داشت : بانک گردشگري مورد حمايت جدي بانک مرکزي و سياست گذاران مالي و بانکي کشور است.

به گزارش بنا (bena) به نقل از روابط عمومي بانک گردشگري ، حميد پورمحمدي، قائم مقام بانک مرکزي در مراسم افتتاحيه بانک گردشگري که با حضور جعمي از مديران عامل و اعضاي هيأت مديره بانک‌هاي دولتي و خصوصي، نمايندگان مجلس، دست اندرکاران و فعالان بخش‌هاي اقتصادي و گردشگري و جمعي ازسفراي کشورهاي خارجي در محل ساختمان مرکزي اين بانک برگزار شد ، حضور بانک گردشگري در عرصه بانکداري کشور را اقدامي مبارک دانست و گفت: در شرايطي که آمارهاي جهاني از سهم جدي صنعت گردشگري در کسب درآمدهاي اقتصادي کشورهاي مختلف سخن مي‌گويند، راه اندازي بانک گردشگري روزنه‌اي اميد‌بخش براي توسعه و رونق اين صنعت در ايران است. وي ظرفيت‌هاي گردشگري و تاريخي ايران را بزرگ‌ترين پتانسيل براي فعاليت بهينه در بانک گردشگري دانست و افزود: سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي به پشتوانه اين ظرفيت‌هاي عظيم مي‌توانند نقشي بزرگ در موفقيت بانک گردشگري که يکي از فعاليت‌هاي اصلي خود را به اين حوزه معطوف ساخته، ايفا کنند.

پورمحمدي گفت: اميدواريم اين بانک به پشوانه حمايت‌هاي جدي فعالان عرصه گردشگري و مردم که استقبال بي‌نظيري از پذيره نويسي آن داشته‌اند، بتواند در توسعه زيرساخت‌هاي اين صنعت و ساخت هتل‌ها و امکانات در شأن ملت ايران گام‌هاي بزرگي بردارد.

قائم مقام بانک مرکزي همچنين از ساماندهي ليزينگ ها، صندوق هاي قرض الحسنه و صرافي ها در سال آينده و تعطيلي چندين تعاوني اعتباري فاقد مجوز ديگر خبر داد.

پورمحمدي به درآمد 800 ميليارد دلاري حاصله از بخش گردشگري در سال 2010 اشاره کرد و افزود: اين رقم معادل 10 درصد توليد ناخالص جهاني است.

وي با اشاره به وجود 945 ميليون گردشگر در سال 2010، رشد گردشگري منطقه خاورميانه را 14 درصد عنوان کرد و گفت: پيش بيني مي شود در سال 2014 درآمد گردشگري منطقه خاورميانه به 700 ميليارد دلار بالغ شود.

پورمحمدي در ادامه گفت: کشور ما به اعتقاد سازمان جهاني گردشگري و به جهت برخورداري از جاذبه هاي گردشگري جزو10 کشور برتر دنيا به لحاظ صنعت گردشگري است، اما متاسفانه هنوز به جايگاه مناسبي دست نيافته است.

وي با بيان اينکه به ازاي هر گردشگر 6 شغل ايجاد مي شود و درآمد ارزي کشور نيز افزايش مي يابد، افزود: درآمد ارزي کشور اسپانيا معادل کل درآمد نفتي کشور عربستان است.
قائم مقام بانک مرکزي در ادامه بر آموزش نيروي انساني مجرب در ايني بخش تاکيد کرد و گفت: مديريت گردشگري کشور بايد در دست بخش خصوصي باشد.

وي همچنين با تاکيد بر اينکه نظام پولي کشور بايد از ساخت هتل هايي در شان نام ايران حمايت کند، گفت: بانک گردشگري مورد حمايت جدي بانک مرکزي است.

اين مقام مسئول به فعاليت هاي بانکداري در مناطق آزاد نيز اشاره کرد و به تشريح مزاياي تاسيس بانک در اين مناطق پرداخت.

وي اضافه کرد: پيشنهاد تاسيس بانک هاي برون مرزي با سرمايه 10 ميليون دلاري براي فعاليت در زمينه ارزي داده شده است.

پور محمدي تاکيد کرد: بايد از لحاظ کمي رشد بانکها را در سرزمين اصلي کاهش و به تقويت حضور بانکها در مناطق آزاد بپردازيم.

وي بر افزايش سرمايه بانک گردشگري نيز تاکيد کرد و گفت: نبايد بانکي را داشته باشيم که سرمايه آن کمتر از 400 ميليارد تومان باشد.

قائم مقام بانک مرکزي به امر تاييد صلاحيت مديران بانکها اشاره کرد و گفت: بانکداران بايد از صلاحيت اخلاقي و فني برخوردار باشند و در اين راستا بانک مرکزي دقت نظر بيشتري خواهد داشت و اين امر را مورد پيگيري قرار مي دهد.

وي، طرح تحول نظام بانکي را مورد اشاره قرار داد و بر وجود الزامات و استانداردهاي بانکي در اين طرح تاکيد کرد.

وي افزود: در کنار مبحث سلامت بانکها بايد رقابت منصفانه در فضاي کسب و کار را نيز مورد توجه قرار داد.

وي به انحلال فعاليت 48 تعاوني اعتبار آزاد فاقد مجوز اشاره کرد و اظهار داشت: تا پايان سال ديگر تعاوني اعتبار آزاد فاقد مجوز وجود نخواهد داشت.

پور محمدي با اشاره به وجود 1700 تعاوني اعتباري گفت: از اين ميزان، 1600 تعاوني اعتبار به شکل صنفي به فعاليت مي پرداختند و 700 مورد تاييد شدند.

وي ادامه داد: بيش از 700 تعاوني اعتبار آزاد نيز به جهت آنکه مسير اشتباهي را طي مي کردند، تعطيل شدند.

وي از تبديل 120 تعاوني اعتبار آزاد به موسسه اعتباري خبر داد و گفت: تعداد محدودي از تعاوني هاي اعتباري باقي ماندند که به زودي آنها نيز جمع مي شوند.

اين مقام مسئول در پايان از ساماندهي شرکت هاي ليزينگ، صندوق هاي قرض الحسنه و صرافي ها در سال آينده خبر داد.

به گزارش روابط عمومي بانک گردشگري، مجيد قاسمي مديرعامل بانگ پاسارگاد نيز به نمايندگي از مديران بانک‌هاي خصوصي با تبريک ورود بانک گردشگري به عرصه بانکداري کشور تاکيد کرد: هريک از بانک‌هاي خصوصي در حوزه‌اي از فعاليت خود رکوردارهستند و در اين بين بانک گردشگري به دليل توفيق در آغاز به کار رسمي خود در مدت زماني کوتاه، رکوردار محسوب مي شود .

او با بيان اينکه بانک گردشگري پا در راهي بزرگ گذاشته است ، گفت: همه فعالان نظام بانکي اميدوارند با اقدامات مدبرانه بانک مرکزي و جلوگيري از فعاليت‌هاي غير قانوني و مبهم بنگاه‌هاي مالي غير‌مجاز، بستر لازم براي فعاليت سيستم سالم مالي وبانکي در کشور فراهم شود.

200

شناسه خبری: 11081

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو