اختصاص 5 ميليارد يورو تسهيلات ارزي به مناطق نمونه گردشگري گيلان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/10575
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
در هشتاد و پنجمين سفر استاني هيأت دولت به استان گيلان پيشنهاد شد به منظور تأمين تسهيلات ارزي به مناطق نمونه گردشگري در اين استان 5 ميليارد يورو تسهيلات ارزي اختصاص يابد.

اميد عزيزي مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گيلان با اعلام اين خبر در رابطه با ساير موارد پيشنهادي اين سازمان به هيأت دولت در گفتگو با خبرنگار بنا(bena) اظهار داشت: علاوه بر اين اختصاص 50 ميليارد ريال جهت تأمين بخشي از زيرساخت‌هاي مناطق نمونه گردشگري استان که داراي سرمايه‌گذار و طرح جامع مصوب باشند با اولويت مطالعه‌محور گردشگري ماسال، گيلان، خلخال(مشهد ميرزا کوچک‌خان) طي سال‌هاي 90 و 91 با مشارکت استان به ميزان مساوي پيشنهاد شده است.

وي يکي ديگر از پيشنهادات اين اداره کل را در رابطه با خريد کشتي و شناورهاي گردشگري خواند و گفت: در رابطه با خريد کشتي و شناورهاي گردشگري نيز پيشنهاد شده است با مشارکت بخش خصوصي، وزارت امور اقتصاد و دارايي و سازمان بنادر و کشتي‌راني از سوي بانک مرکزي تسهيلات ارزي اختصاص پيدا کند.

عزيزي همچنين در رابطه با طرح‌هاي مطالعاتي استان گيلان در حوزه گردشگري اظهار داشت: مطالعه و اجراي ساماندهي آرامگاه دکتر معين، دکتر حشمت و شيخ‌ زاهد گيلاني با مشارکت استان طي سال‌هاي 90 و 91 پيشنهاد شده است که مورد مطالعه و اجرا و ساماندهي قرار گيرد.

اين مقام مسوول در ميراث فرهنگي گيلان همچنين از اختصاص اعتبار جهت مرمت و ساماندهي بناهاي تاريخي و بافت‌هاي شاخص استان خبر داد و گفت: در راستاي مرمت و ساماندهي بناهاي تاريخي استان پيشنهاد شده است مبلغ 50 ميليارد ريال به اين موضوع اختصاص يافته با اولويت شهر تاريخي ماسوله با مشارکت استان به ميزان 60 درصد ميراث فرهنگي و 40درصد استان گيلان طي سال‌هاي 90 تا 93 است.

وي در رابطه با موزه روستايي گيلان نيز گفت: پيشنهاد شده است به منظور تکميل موزه روستايي گيلان تا پايان برنامه 5 ساله از اعتبارات عمراني توسط سازمان ميراث فرهنگي و اعتبارات جاري استان در سال 90 اعتباري در اين رابطه اختصاص يابد.

همچنين به منظور ساماندهي مجموعه آرامگاه ميرزا کوچک‌خان طي سال‌هاي 90 تا 92 با مشارکت استان به نسبت يک سوم مبلغ 15 ميليارد ريال اختصاص پيدا کند.

مدير کل ميراث صنايع‌دستي و گردشگري گيلان همچنين از پيشنهادي براي احداث سه کمپينگ گردشگري در محدوده سه شهر استان که فاقد کمپينگ گردشگري هستند نيز طي طي سال‌هاي 90 تا 91 خبر داد.

وي در ادامه در رابطه با تأمين ساختماني براي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري گيلان گفت: به منظور تأمين ساختماني براي اداره کل ميراث فرهنگي،‌صنايع‌دستي و گردشگري گيلان از طريق فروش زمين ميراث فرهنگي واقع در دهکده ساحلي بندر انزلي و تجهيز توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از ديگر پيشنهادات ما به کارگروه فرهنگ و هنر استان است.

عزيزي همچنين در رابطه با تأمين تسهيلات بانکي اظهار داشت: در رابطه با تأمين تسهيلات بانکي پيشنهاد کرده‌ايم يارانه‌اي با سود حداقل جهت تأمين 2 هزار ميليارد ريال از منابع سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با همکاري و تعيين عامليت بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران اختصاص پيدا کند.

همچنين باقيمانده سهميه مصوب بانک‌هاي اقتصادي زودبازده و کارآفرين طي سال‌هاي 84 تا 88 نيز تأمين شود.

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان گيلان همچنين در رابطه با پيشنهادات حوزه صنايع‌دستي اين اداره کل به کارگروه فرهنگ و هنر اظهار داشت: در راستاي حفظ صنايع‌دستي استان چندين پيشنهاد در حوزه صنايع‌دستي نيز به کارگروه فرهنگ و هنر هيأت دولت در گيلان در دست داريم از جمله تجهيز و راه‌اندازي موزه تخصصي صنايع‌دستي در مرکز استان توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري که ساختمان آن توسط استان تأمين مي‌شود، اختصاص مبلغ 35 ميليارد ريال تسهيلات قرض‌الحسنه از محل منابع بانک‌ها براي کمک به اجراي طرح‌هاي خود اشتغالي و اشتغالزايي صنايع‌دستي،‌ گردشگري و ميراث فرهنگي با همکاري بانک مرکزي و تعيين عامليت بانک اعطاء کننده تسهيلات.

همچنين در راستاي حفظ و احياء بناهاي تاريخي که براي بهره‌برداري به عنوان تأسيسات گردشگري، کارگاه‌هاي صنايع‌دستي و موزه توجيه اقتصادي دارند، مبلغ 300 ميليارد ريال تسهيلات ارزانقيمت با کمک يارانه سود 8 درصد از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تأمين خواهد شد و طي سال‌هاي 90 تا 92 از سوي بانک مرکزي اختصاص خواهد يافت.

وي در پايان خاطر نشان کرد: اختصاص مبلغ 5 ميليارد ريال جهت مطالعه، ايجاد و تجهيز موزه حضرت آيت‌الله بهجت (ره) در فومن نيز پيشنهاد شده است که اين پيشنهادات پس از ارائه در جلسه هيأت دولت استان مورد ارزيابي قرار خواهند گرفت و متعاقباً مصوبات آن نيز ابلاغ خواهد شد. /202


شناسه خبری: 10575

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو