لزوم وضع قوانين جديد و متناسب با شرايط فعلي مناطق ويژه اقتصادي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/1055
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
چهارشنبه گذشته مديران عامل 16 منطقه ويژه اقتصادي کشور با حضور " حميد بقايي " ، رئيس مرکز امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ، نشستي برگزار کردند که طي آن مشکلات خود و راهکارهاي پيشنهادي براي رفع آنها را با وي در ميان گذاشتند.

ارزش افزوده مزيتي که اجرا نمي شود

حميد رضا مزيناني، قائم مقام منطقه ويژه اقتصادي ارگ جديد ، اهم فعاليت اين منطقه را توليد خودرو عنوان کرد و گفت :« بيشتر فعاليت منطقه ويژه اقتصادي ارگ جديد در رابطه با خودروسازي است و در حال حاضر 4 کارخانه خودروسازي با ظرفيت خودروسازي به ظرفيت اسمي 600 هزار دستگاه در سال فعال هستند. کارخانه‌هاي جنبي هم در اين رابطه فعاليت مي‌کنند قطعه ساز هستند.»

وي اين منطقه را يکي از ازمناطق ويژه خصوصي عنوان کرد و گفت:«2 سال پيش اين منطقه حدود 4 هزار نفر نيروي کار داشت ولي متاسفانه به دليل بروز مشکلات در حال حاضر تقريباً اين تعداد به 2 هزار نفر کاهش پيدا کرده‌اند.»

مزيناني ، با اشاره به مشکلاتي که همه مناطق با آن تقريباً دست به گريبان هستند تصريح کرد :« مشکل عمده ما در رابطه با قانون و آيين نامه اجراي اش است به علاوه بحث ارزش افزوده‌اي که به عنوان يک مزيت براي اين مناطق در نظر گرفته شده است و علي‌رغم اينکه در آئين نامه اجرايي هم بر آن تاکيد شده است قابل استفاده نيست.»

قائم مقام منطقه ويژه اقتصادي ارگ جديد افزود:« با حذف اين مزيت هيچ قابليت و تسهيلاتي را نمي‌شود براي سرمايه‌گذار در نظر گرفت که در اين مناطق بيايند و سرمايه‌گذاري کنند. به خصوص مناطقي مثل ما که در فواصل دور از مراکز استانها و مراکز اصلي صنعت قرار گرفته‌اند براي سرمايه‌گذار هيچ ارزش افزوده‌اي نمي‌شود پيش‌بيني کرد.»

جاده سرخس – مشهد به نيمه راه رسيد

حسين علي‌پور ، مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي سرخس ، اين منطقه را وابسته به آستان قدس رضوي خواند و گفت :« اين منطقه با 5200 هکتار وسعت دارد و در سال 1375 توسط رئيس جمهور وقت و سران بيش از 80 کشور دنيا افتتاح شد و خط راه‌اهن سرخس به آسياي ميانه و اتصالش به بندر عباس آنجا مورد بهره‌برداري قرار گرفت.»

وي منطقه ويژه اقتصادي سرخس را داراي مزيتهاي خوبي براي سرمايه‌گذاري ، تجارت و بازرگاني عنوان کرد و اظهار داشت :«ما فرودگاه مستقلي در داخل منطقه ويژه اقتصادي سرخس داريم که سرمايه‌گذاريش توسط منطقه ويژه اقتصادي انجام شده، اين فرودگاه بين‌المللي بوده، مرز بين‌المللي هوايي کشور تلقي شده و هواپيماهاي پهن پيکر مي‌توانند در اين فرودگاه نشست و برخواست داشته باشند. استاندارد اين فرودگاه استاندارد باند فرودگاه بين المللي مشهد است يکي از نقاط قوت ديگر آن اتصالش به راه‌آهن ترکمنستان است که ريل عريض از ترکمنستان به منطقه ويژه اقتصادي سرخس وصل شده و امکان واگن هايي با ريل عريض به داخل منطقه و جابه جايي روي ريل معمولي وجود دارد و سرمايه‌گذاري خيلي خوبي در اين زمينه آستان قدس انجام داده است.»

عليپور فاصله سرخس تا مشهد 170 کيلومتر خواند که جاده آن در حال احداث است و افزود :« بيش از 60 درصد اين جاده دو بانده انجام شده و به بهره‌برداري رسيده و 40 درصد مابقي در حال انجام است که با توجه به منابع کمي که در اين رابطه است ممکن است که يک برنامه 5 ساله ديگري طول بکشد تا به انجام برسد.»

وي در رابطه با مشکلاتي که در اين منطقه وجود دارد را مصوبه راه‌آهن جمهوري اسلامي عنوان کرد و ادامه داد :« کلاً بارهايي که از نقطه صفر مرزي وارد کشور مي‌شوند بايد تعرفه حداقل 150 کيلومتر را پرداخت کنند. يعني الان ما که از نقطه صفر مرزي 5/2 کيلومتر فاصله داريم و تجار و بازرگاناني که بارشان را با ريل مي‌آورند داخل منطقه ويژه و ميخواهند آنجا نگهداري کنند بايد تعرفه 150 کيلومتر را پرداخت کنند.»

عليپور خاطر نشان کرد :« زمانيکه من معاون برنامه‌ريز استانداري خراسان رضوي بودم به شدت تلاش کردم اين مورد را به اتفاق استاندار حل کنيم و جلسات متعددي با وزيران راه و مدير عامل راه‌آهن وقت ولي تا امروز که من در خدمت شما هستم متاسفانه اين موضوع به نتيجه نرسيده است.»

مصوبات دولت در منطقه ويژه اقتصادي بوشهر اجرا نمي شود

سيامک احمدي ، مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي بوشهر ، غير قابل اجرا بودن برخي قوانين مربوط به مناطق ويژه اقتصادي را براي تمام اين مناطق انتقاد کرد و گفت :« به نظر مي رسد براي رفع اين مشکل بايد شرايطي و قوانين وضع شود که براي تمام آنها کارايي داشته باشند و در اين رابطه برخي قوانين بايد اصلاح شده و برخي از مشکلات قوانيني جديدي نيز وضع شوند.»

وي اظهار داشت :«قانون ارزش افزوده را قانوني واضح و شفاف خواند که گمرک آن را با تفسير خود عمل نمي کند .»

احمدي با اشاره به تصويب تامين زير ساختهاي منطقه ويژه اقتصادي بوشهر در دور دوم سفرهاي استاني رئيس جمهور تصريح کرد:« يک منطقه ويژه اقتصادي براي جذب سرمايه گذار بايد تمام زيرساخت ها و شرايط را داشته باشد چراکه او نمي تواند براي راه اندازي آب ، برق ، گاز و ... صبر کند. راه اندازي اين امکانات منطقه ويژه اقتصادي بوشهر جزء مصوبات دولت است ولي هنوز به نتيجه نرسيده است.»

مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي بوشهر، لايحه معافيت مالياتي را مصوبه اي ديگر براي اين منطقه عنوان کرد و گفت :« اين مصوبه نيز در طي 2 سال پيگيري ما هنوز به دست دولت نرسيده است .»

وي خاطر نشان کرد :« اجرايي شدن اين مصوبات در منطقه ويژه اقتصادي بوشهر مي تواند الگويي براي ساير مناطق ويژه باشد.»

خدمات منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي متوازن نيست

عبدالعزيز هدايت ، عضو هيات مديره و معاون مدير عامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي ، اين منطقه را داراي 2700 هکتار وسعت در 5 فاز و 2 اسکله اختصاصي خواند و تصريح کرد :« در حال حاضر 12 واحد پتروشيمي در حال توليد در اين منطقه هستند و 2 طرح باقي مانده در حال تکميل و اضافه شدن به واحدهاي ميان دستي پتروشيمي هستند.»

وي با تاکيد بر مشکلات گمرکي، تامين منابع سرمايه گذاري و عدم دسترسي به فناوري اظهار داشت :« واحدهاي پتروشيميايي با حدود 5/3 ميليون دلار صادرات مشکلات خاصي دارند از جمله اينکه واحدهاي خدماتي با شرايط منطقه توازن ندارند.»

هدايت ادامه داد :« در حال حضار 27 هزار نفر شاغلين واحدهاي توليد پتروشيمي فقط حدود 2000 سند براي منازلشان دارند و اداره ثبت مستقر در اين منطقه تاکنون حتي سالانه 100 سند هم به ثبت نرسانده است.»

معاون مدير عامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي تصريح کرد :« علي رغم اينکه مناطق ويژه اقتصادي و آزاد مي روند در طرح جامع مطالعه مي شوند و توسط سازمان مسکن و شهر سازي به دولت مي آيند دستگاههايي که بايد خدمات بدهند و پشتيباني کنند هم دوش آنها پيش نمي روند و بارشان روي دوش مجري است .»

منطقه ويژه اقتصادي کشتي سازي خليج فارس را به منطقه آزاد قشم ملحق کنيد

فتح اله محمدي ، مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي کشتي سازي خليج فارس ، در اين جلسه اين منطقه را از نظر چارت تشکيلاتي زير نظر مديرعامل منطقه خواند و گفت :« مهم ترين دليل براي تشکيل منطقه ويژه اقتصادي کشتي سازي براي استفاده از مزيت هاي گمرکي بوده است، در حاليکه در حال حاضر نه تنها اين مزايا استفاده نمي شود بلکه براي ما مشکلاتي به خصوص در زمينه تعميرات را هم به وجود آورده است.»

وي انتقال قطعات تعميري از منطقه ويژه به خارج آن را شديدا همراه با مشکلات خواند و افزود :« دستگاه هاي فرسوده اي که از کشتي هاي در حال تعمير مي آيند و براي تعمير بايد به سرزمين اصلي بروند شديدا با مشکل گمرکي مواجه هستند.»

محمدي، فعاليت صرف صنايع کشتي سازي را در منطقه ويژه اقتصادي کشتي سازي خليج فارس را مشکل ديگري خواند و تصريح کرد:« در حال حاضر ما از سوي سرمايه گذاران تحت فشار هستيم و پس از جلسات متعدد هنوز به نتيجه اي نرسيده ايم و بايد هزينه هاي آنها را برگردانيم.»

وي با اشاره به لزوم حضور متخصصين خارجي براي اين کارهاي کشتي سازي و نظاير آن خاطر نشان کرد :« سرعت گيري کشتي ساز در اين منطقه ما را نيازمند ورود و خروج متخصصين خارجي کرده است و پيشنهاد داريم براي تسهيل اين امر، منطقه ويژه اقتصادي کشتي سازي خليج فارس را به منطقه آزاد قشم ملحق کنيد تا مقداري از مشکلات ما کمتر شود.»

منطقه ويژه اقتصادي معدني و صنايع فلزي خليج فارس جلوتر از اهداف پيش بيني شده

بهمن عيار رضايي ، مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي معدني و صنايع فلزي خليج فارس ، در اين جلسه با اشاره به استقرار صنايع انرژي بر در علت ايجاد اين منطقه گفت :« در سال 58 منطقه ويژه اقتصادي معدني و صنايع فلزي خليج فارس با هدف رسيدن به توليد 10 ميليون تن فولاد و 500 هزار تن آلومينيوم ، ايجاد 30هزارنفر اشتغال ، 6 ميليارد دلار صادرات و بندر بارگيري و تخليه با ظرفيت 55 ميليون تن ايجاد شد.»

وي يکي از اهداف ميان مدت اين منطقه ويژه اقتصادي را توليد 2/3 ميليون تن فولاد در سال 1390 خواند و اظهار داشت:«خوشبختانه در حال حاضر منطقه ويژه اقتصادي معدني و صنايع فلزي خليج فارس با توليد 5/4 تا 5 ميليون تن فولاد حتي جلوتر از اهداف پيش بيني شده حرکت کرده است.»

رضايي ، نفرات شاغل در اين منطقه ويژه اقتصادي را 7 هزار نفر خواند و ادامه داد :« با اجرا و تحقق برنامه هاي اين منطقه پيش بيني مي شود اين رقم تا 15 هزار نفر افزايش يابد .»
202/

شناسه خبری: 1055

آخرین اخبار

شهادت، اجر ده‌ها سال تلاش خالصانه و غیرتمندانه آیت الله رئیسی بود
جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟