هدفمندي يارانه‌ها موجب حرفه‌اي شدن صنعت گردشگري مي‌شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/10131
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
مدير کل ميراث فرهنگي‌، صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران گفت: تصور مي‌کنم هدفمندي يارانه‌ها در دراز مدت موجب حرفه‌اي شدن صنعت گردشگري شود.

به گزارش بنا (bena)، محمد ابراهيم لاريجاني در آئين افتتاح همايش ملي تأثير هدفمند کردن يارانه بر توسعه صنعت گردشگري با تأکيد بر ضرورت اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها گفت: طرح هدفمندي يارانه‌ها را مي‌توان نوعي رنسانس اقتصادي در کشور دانست و شايد آيندگان از اين مقطع زماني به عنوان نقطه آغازي در اقتصاد مدرن کشور ياد کنند.

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران تصريح کرد: اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها فرصت‌ها و تهديدهايي را براي صنعت گردشگري ايجاد مي‌کند و نقاط قوت و ضعف زيادي دارد که به آن پرداخته شود.

وي اظهار داشت: در طرح هدفمندي يارانه‌ها پنج ديدگاه افزايش قيمت خدمات گردشگري و کاهش سفر، الزامات حمايتي دولت و بسته‌‌هاي حمايتي،‌باز توزيع نقدي درآمدها، واقعي شدن قيمت‌ها و تأخير درازمدت هدفمندي يارانه‌ها بر صنعت گردشگري وجود دارد.

لاريجاني با اشاره به تأثير هدفمندي يارانه‌ها بر افزايش خدمات گردشگري و کاهش سفر گفت: با اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها افزايش قيمت سفر به دليل افزايش حامل‌هاي انرژي قطعي است اما هنوز تأثير آن بر حجم سفر مشخص نشده و نيازمند بررسي است.

وي تصريح کرد: از مجموع اقامت‌هاي ثبت شده در نوروز گذشته تنها 8 درصد در هتل‌ها و مراکز اقامتي کشور صورت گرفته بود و اين بيانگر اين است که 92 درصد از مردمي که در نوروز به سفر رفتند در هتل‌ها و مهمانپذيرها اقامت نداشتند.

وي ادامه داد: همچنين از مجموع سفرهاي نوروز گذشته تنها يک درصد با هواپيما انجام شد و 99 درصد ديگر از طريق زميني بود. حال اينکه افزايش قيمت چه تأثيري بر 92 درصد اقامت و 99 درصد سفرهاي زميني خواهد داشت نيازمند بررسي است.

اين مقام مسوول در ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران کاهش حجم سفر را اثبات‌ نشده‌ترين و ابتدايي‌ترين تأثير اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها بر صنعت گردشگري دانست.

وي با تأکيد بر لزوم حمايت دولت و ارائه بسته‌هاي حمايتي در حوزه گردشگري بيان داشت:‌ حفظ يارانه‌ها منابعي را در اختيار دولت قرار مي‌دهد که 50 درصد آن‌ها باز توزيع شده و 50 درصد ديگر مي‌تواند در بخش گردشگري هزينه شود.

لاريجاني خاطر نشان کرد:‌ در اداره کل ميراث فرهنگي استان تهران نيز اقداماتي به منظور ارائه تسهيلات به ارکان مختلف صنعت گردشگري انجام شده است به طوري که 26 ميليارد تومان وام‌هاي زودبازده سهم ميراث فرهنگي تهران به تأسيسات مؤسسات گردشگري است.

وي تصريح کرد: با اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها مبالغي به حساب 6 دهک پايين جامعه واريز مي‌شود که امکان سفر در شهرهاي کوچک و براي خانواده‌هاي کم جمعيت به دليل ارزان بودن برخي هزينه‌ها فراهم مي‌کند.

مدير کل ميراث فرهنگي‌، صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران همچنين از تغيير الگوي مصرف با عنوان يکي از مهمترين اثرات اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها ياد کرد.

لاريجاني با اشاره به تأثير طرح هدفمندي يارانه‌ها بر واقعي شدن قيمت‌ها گفت: با اجراي اين طرح جهانگرداني که به کشور وارد مي‌شوند خدمات يارانه‌اي مصرف مي‌کنند و يارانه ارزي مي‌پردازند و به اين شکل تعريف سفر آن‌ها واقعي است.

وي همچنين از تأثيرات درازمدت اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها بر صنعت گردشگري با عنوان تخصصي‌ترين تأثير اجراي اين طرح در حوزه گردشگري ياد کرد و افزود:‌ هدفمندي يارانه‌ها در درازمدت موجب حرفه‌اي شدن صنعت گردشگري مي‌شود.

لاريجاني متذکر شد: با تخصصي شدن گردشگري، سفرهاي گروهي شکل خواهد گرفت و مردم مجبور مي‌شوند سفرهاي گروهي را که شاخصه سفر حرفه‌اي است داشته باشند. همچنين سفر به مقاصد جديد و کمتر شناخته شده افزايش خواهد يافت.

اين مقام مسوول در اداره کل ميراث فرهنگي،‌صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران از افزايش رقابت در بخش خصوصي صنعت گردشگري،‌ توسعه گردشگري الکترونيک با علائق ويژه و افزايش حجم سفر در ايام غير پيک به عنوان ديگر تأثيرات اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها بر توسعه صنعت گردشگري ياد کرد. 200

شناسه خبری: 10131

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو