معاون وزیر کشور:

چابهار دارای ظرفیت‌های مختلفی برای تولید ثروت است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/51952
ساعت 16:45 دوشنبه 13 خرداد 1398
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: منطقه چابهار دارای ظرفیت‌های مختلفی برای تولید ثروت است.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، مهدی جمالی نژاد در بازدید از طرح راه آهن چابهار ـ زاهدان و بندر شهید بهشتی افزود: مسؤولان استان برای بهره گیری از ظرفیت منطقه آزاد چابهار برای توسعه مدیریت شهری و روستایی و جذب سرمایه گذار برنامه ریزی نمایند و در صورت وجود موانعی در این امر، موضوع را در وزارت کشور پیگیری خواهیم کرد.

جمالی نژاد گفت: اقدامات انجام شده در بندر شهید بهشتی که شرایط را برای پهلوگیری کشتی‌های ۱۰۰ هزار تنی مهیا کرده قابل تقدیر است و به گفته مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی ۲ پست اسکله کانتینری، سه پست اسکله کالای عمومی به طول هزار و ۷۰۰ متر و ایجاد تغییرات اساسی در افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی به هشت و نیم میلیون تن در سال از جمله این اقدامات است.

وی اظهار کرد: حمل و نقل سواحل مکران با تکمیل خط آهن و ساخت بزرگراه متحول می‌شود و می‌تواند نقش ملی در توسعه سیستان و بلوچستان و ایران داشته باشد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان کرد: تکمیل این ۲ پروژه ملی توسعه بندر شهید بهشتی و راه آهن چابهار- زاهدان نقش بسزایی در آبادانی این منطقه محروم دارند و باید تمامی موانع و مشکلات پیش رو را مرتفع و اعتبار لازم برای تکمیل آنها اختصاص پیدا کند.

جمالی نژاد ادامه داد: هدف اصلی از ساخت راه آهن چابهار- زاهدان ایجاد راهگذر ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران به شبکه ریلی سراسری، کمک به توسعه سواحل مکران، پیوند کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی استان سیستان و بلوچستان و منطقه است.

وی با بیان اینکه این مسیر ریلی برای توسعه ترانزیت کالا در محور شرق کشور اهمیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: ۶۱۰ کیلومتر طول مسیر اصلی راه آهن چابهار ـ زاهدان به هشت قطعه تقسیم شده که از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار در ساحل دریای عمان آغاز شده و با عبور از نیکشهر، بمپور، ایرانشهر، خاش به زاهدان متصل می‌شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین در خصوص طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: این بندر در یک موقعیت استراتژیک از سمت اقیانوس هند و دریای عمان، نخستین بندر ایران محسوب می‌شود و به عنوان دروازه‌ای به کریدور ترانزیت شرق به افغانستان و کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه قرار دارد و توسعه بندر شهید بهشتی به عنوان یک بندر بین المللی برای حمل و نقل کانتینر، محموله خشک و مایع از برنامه‌های مهم دولت است.

جمالی نژاد به تخصیص اعتبار ویژه برای رفع مشکلات حاشیه نشینی اشاره کرد و افزود: سفر به چابهار فرصت خوبی برای آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان سرمایه گذاری در این منطقه و کمبود زیرساخت‌ها بود و امیدوارم بتوانم در مرکز کشور گامی برای آبادانی و توسعه این منطقه بر دارم.

وی در ادامه با بیان اینکه اداره شهرها و روستاهای ما نیازمند گفتمان جدید می‌باشد، گفت: در وضعیت کنونی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شوراها برای دورشدن از اداره سنتی و متکی به دولت شهرها روستاها باید با فراخوان و به کارگیری ایده‌های کارآمد و جدید زمینه ایجاد جهش در این عرصه را فراهم کنند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، بر همکاری و استفاده از ظرفیت فکری نخبگان و فراهم نمودن تسهیلات و ایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی استعداد آنها و اجرای ایده‌هایشان در عرصه مدیریت شهری و روستایی تاکید کرد.

جمالی نژاد با بیان اینکه در کشور دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مناسبی برای ایجاد جهش و توسعه هستیم گفت: تنوع آب و هوایی و اقلیمی، تنوع جاذبه‌های طبیعی و اکوسیستمی، تنوع میراث فرهنگی و معنوی، تنوع محصولات کشاورزی و باغداری و … تنها بخشی از مواهب خدادادی ایران است ولی هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت‌ها برای رسیدن به توسعه به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی گفت: این ظرفیت‌ها می‌تواند باعث تحولات و پیشرفت‌های گسترده‌ای در عرصه‌های مدیریت شهری و روستایی شود ولی وجود تفکرات سنتی در اداره شهرها و روستاها و غلبه این تفکر که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تنها باید در انتظار کمک‌های دولت باشند، باعث شده تا آنها نتوانند نیازها و انتظارات را برآورده نمایند و اکثر آنها با مشکلات مختلفی مواجه هستند و از مسیر توسعه شهر و روستا دور مانده اند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به محدود بودن کمک‌های دولتی برای رفع انتظارات ساکنان شهرها و ایجاد و تقویت زیرساخت‌های شهری و اجرای پروژه‌ها افزود: مدیریت شهری باید روی یکسری راهبردهای جدید برای رسیدن به توسعه و ایجاد درآمد و شغل کار کند و شهرداری‌ها برای جلوگیری از آزمون و خطا می‌بایست یک بازاندیشی و بازخوانی در خصوص اقدامات و برنامه‌های گذشته انجام دهند و تفکر اداره شهر بدون اتکا به کمک‌های دولتی را در اولویت ذهنی و عملی خود قرار دهند.

جمالی نژاد همچنین بر تمرکز بر بِرندسازی شهری به عنوان یک اولویت برای هریک از شهرها متناسب با مزیت‌های نسبی و رقابتی، مدیریّت کارآمد و متعهّد، بانشاط و باانگیزه قوی برای انجام امور، مشارکت دادن مردم در انجام امور مربوط به مدیریت شهری و جلب اعتماد آنها به عنوان سرمایه‌های اصلی شهر، اتخاذ تدابیر لازم برای مشارکت مؤثر بانک‌ها و استفاده از ابزارهای مختلف مالی با هدف ایجاد زمینه‌های اشتغال و رونق تولید، تاکید کرد.

وی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های منحصربفرد و مناسبی برای رسیدن به توسعه است، افزود: مدیریت شهری و روستایی استان باید با استفاده از ایده‌های جدید و کاربردی زمینه تحول و جهش‌های لازم را با توجه به ظرفیت‌های متنوع استان فراهم نماید و در این عرصه نقش شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شوراها برای اجرای ایده‌هایی که بتواند برای منطقه درآمد و شغل تولید نماید، مهم و تأثیرگذار است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور،  منطقه چابهار را دارای ظرفیت‌های مختلفی برای تولید ثروت ذکر نمود و گفت: مدیریت شهری و روستایی برای توسعه این منطقه باید برای موضوع گردشگری برنامه ریزی ویژه‌ای داشته باشد و این عرصه نیازمند سرمایه‌گذاری و ایده‌های خلاقانه است و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شوراها می‌بایست زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را فراهم کنند.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

شهادت، اجر ده‌ها سال تلاش خالصانه و غیرتمندانه آیت الله رئیسی بود
جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟