آيين نامه شناسايي و صيانت از خودروهاي تاريخي ابلاغ شد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/3892
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
طي حکمي آيين نامه شناسايي و صيانت از خودروهاي تاريخي (کلاسيک) از سوي محمدرضا رحيمي، معاون اول رئيس جمهور به کانون جهانگردي و اتومبيلراني ابلاغ شد.

به گزارش بنا ( bena)هيئت وزيران در جلسه مورخ 29/1/1389 بنا به پيشنهاد شماره 1478-1/882 مورخ 9/12/1388 سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و به استناد اصل يکصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، آئين‌نامه شناسايي و صيانت از خودروهاي تاريخي (کلاسيک) موافقت نمود.

بنابر اين گزارش متن کامل اين آيين‌نامه شناسايي و صيانت از خودروهاي تاريخي(کلاسيک) به شرح ذيل است .

ماده1-خودروهاي تاريخي به خودروهايي اطلاق مي‌شود که ضمن حفظ اصالت(کالبدي) از سلامت فني کامل برخوردار باشد. انواع خودروهاي تاريخي به شرح زير است:

الف_خودروهاي نفيس: خودروهايي که بيش از پنجاه سال از توليد آن گذشته باشد.

ب_خودروهاي قديمي: خودروهايي که بيش از بيست و پنج‌سال از توليد آن گذشته باشد و از لحاظ طراحي و مهندسي ساخت و يا کاربردي بي‌نظير باشد.

ج_خودروهاي ويژه: خودروهايي که داراي بعد فرهنگي باشد.

ماده 2-کارگروهي با حضور نمايندگان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري (رئيس)، حفاظت محيط‌ زيست، تربيت‌بدني(کميته کلاسيک فدراسيون موتور سواري و اتومبيلراني)، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران(معاونت راهنمايي و رانندگي)، کانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران و وزارت صنايع و معادن به منظور شناسايي مصاديق خودروهاي تاريخي و اتخاذ تدابير هماهنگ براي حفظ و صيانت از آن‌ها تشکيل مي‌شود. دبيرخانه کارگروه مذکور در کانون يادشده مستقر مي‌شود.

ماده 3-وظايف کارگروه موضوع ماده (2) به شرح زير است:

الف_شناسايي، تشخيص، دسته‌بندي و معرفي خودروهاي موضوع ماده (1) به مراکز مرتبط براي حفظ آن‌ها با رعايت حفظ سرمايه‌ مجموعه‌داران.

ب_تهيه ليست و معرفي خودروهاي موضوع ماده (1) براي صدور شناسنامه و پلاک توسط نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و ابلاغ آن از طريق سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري.

ج_تعيين مقدار کيلومتر تردد سالانه و ثبت در شناسنامه تاريخي خودرو.

د_تدوين دستورالعمل‌هاي اجرايي لازم و ارايه آن به مراجع ذي‌ربط قانوني در صورت لزوم.

ماده 4-نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران موظف است براي خودروهاي تاريخي شناسنامه تاريخي و پلاک خاصي را طراحي و مجوز تردد آن را صادر نمايد.

ماده 5-صدور شناسنامه تاريخي و نصب پلاک تردد مشروط به اخذ معاينه فني خودرو مي‌باشد.

ماده 6-معاينه فني خودروهاي تاريخي بايد متناسب با ضوابط فني زمان توليد آن انجام گيرد.

ماده 7-دستگاه‌هاي متولي از رده خارج کردن خودروها موظفند نظر کارگروه موضوع ماده (2) را در از رده خارج کردن خودروها اخذ نمايند.202

شناسه خبری: 3892

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو