سفره هاي افطاري در کيش

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29715
ساعت 08:30 چهارشنبه 18 تير 1393
به برکت ماه مبارک رمضان سفره های افطاری در سراسر کیش گسترده شده است.
افطاری دادن در کیش از روز نخست ماه مبارک آغاز می شود.

چند ساعت مانده به افطار ، مقابل شیرینی فروشی ها ، قنادی ها، نانوایی ها و محل پخت آش و حلیم پرحرارت و شلوغ می شود .
نزدیک افطار، از حرکت و جنب و جوش مردم و بسته شدن مغازه ها به راحتی می توان فهمید که زمان اذان مغرب نزدیک شده است.
اطعام و اکرام نیازمندان و خانواده های مستمند از توفیقات معنوی این ماه است .
اگر چه مساجد محور اصلی سفره های افطاری است اما ساکنان و نیکوکاران کیش در خیابانها و معابر عمومی، بازارها، مکانهای عمومی، سازمانها و نهادها، سفره های بزرگ افطاری پهن می کنند و به ساکنان و گردشگران خارجی افطار می دهند .
بیش از 3 هزار نفر از ساکنان و گردشگران خارجی جزیره کیش پنج شنبه دوازدهم تیر همزمان با پنجمین روز ماه مبارک رمضان دریک فضای صمیمی و معنوی افطار کردند.
در مراسم بزرگ افطار جزیره کیش که با استقبال گسترده روزه داران روبرو شد، میهمانان همچون یک خانواده بزرگ پس از یک روز روزه داری برسر سفره های افطار نشستند .
گردشگرانی از کشورهای عراق، امارات، تایلند، فیلیپین و دیگر مناطق دنیا در کنار ساکنان جزیره کیش بر سر این سفره افطار کردند .
یکی از این گردشگران که از دبی به جزیره کیش سفرکرده بود، ضمن ابراز رضایت از اجرای این برنامه گفت: نخستین بار است که شاهد برگزاری چنین مراسمی به این وسعت و با حضور این تعداد میهمان بودم .
گردشگری از عراق نیز با اشاره به فضای معنوی حاکم براین مراسم گفت: تاکنون در هیچ جای دنیا مراسمی به این زیبایی ندیده بودم و در چنین فضایی انسان ماه ضیافت الهی را بهتر درک می کند.
آقای بهی زادی مدیرعامل شرکت توسعه و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش می گوید: تلاش می کنیم هر پنج شنبه ماه مبارک رمضان، سفره های افطاری 3هزار نفری اکرام امام حسن مجتبی (ع) را برای روزه داران پهن کنیم.
کمی آنسوتر در غرب جزیره هم نیکوکاران اهل سنت جزیره کیش سفره های افطاری پهن می کنند.
امام جماعت اهل سنت این جزیره می گوید: نیکوکاران بومی این جزیره از شروع ماه مبارک رمضان سفره های افطار را در مسجد جامع نور برای بیش از 300 گردشگر خارجی پهن می کنند.
آقای شمس هزینه برپایی سفره های افطار را هر شب 10 میلیون ریال برآورد و اضافه می کند : این گردشگران از کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، بنگلادش،فیلیپین، نیجریه و اتیوپی هستند.
وی می افزاید: گردشگران خارجی پس از افطاری در مراسم ختم قرآن کریم و نماز جماعت شرکت می کنند.
خبرنگار ما می گوید: گردشگران خارجی ترجیح می دهند روزه خود را بیشتر در مساجد این جزیره افطار کنند چون با برنامه های متنوع مذهبی همراه است.
حجت الاسلام و المسلمین علیدادی، امام جمعه جزیره کیش می گوید: سفره های افطاری هر شب برای بیش از 500 روزه دار بومی و گردشگر خارجی در مسجد جامع این جزیره گسترده می شود.
سازمان منطقه آزاد کیش هر شب در یکی از بوستانهای جزیره یا مناطق پررفت وآمد ، سفره های افطاری برای هزار گردشگر خارجی برپا می کند.
کاروان کودکان قرآنی و هیئتهای مذهبی کیش نیز با اجرای برنامه های ویژه در نخستین روز ماه مبارک رمضان به استقبال این ماه مبارک رفتند.
این کاروان پس از نماز مغرب و عشا به شکرانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان از میدان ساحل تا پارک شهررا با قرائت تواشیح و نواختن دهل و سرنا پیمودند.
نوجوانان وجوانان درحالیکه لباسهای اقوام کشورمان را برتن داشتند، فرارسیدن ماه مبارک رمضان را به گردشگران خارجی و ساکنان جزیره کیش تبریک گفتند.
کاروان ماه مبارک رمضان در بوستان شهر برنامه های تفریحی، مداحی و نورافشانی برای خانواده ها اجرا می کند.
سازمان منطقه آزاد کیش هم نخستین بار ، مسابقه سفره افطاری اقوام برپا کرد.
روزه داران کیش ساعت 19 هر شب می توانند دراین مسابقه در پارک شهر جزیره شرکت کنند.
این مراسم به منظور ترویج سنت حسنه افطاری دادن، جلب مشارکت مومنان روزه دار در ثواب گستردن سفره افطاری و فراهم کردن فضای همدلی در بین خانواده ها برگزار می شود.
خانم امیری رئیس امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش می گوید: در بوستان شهر 100 میز برای برگزاری این مسابقه آماده شده است تا هر خانواده بتواند سفره افطاری مورد نظر خود را با تزئینات و غذاهای خاص هر استان بر روی این میزها آماده و از روزه داران پذیرایی کند.
برپایی کارگاه هنری ساخت جلد قرآن ، طراحی و خطاطی اسامی خداوند بر روی کاشی، ایستگاه قرائت سوره قدر، معرفی فعالیت های نیروی انتظامی ، بهزیستی و مرکز توسعه سلامت از فعالیت های این مسابقه است که به همت امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش برگزار می شود.
اما بازاریان کیش هم همراه با دیگر نیکوکاران هرشب در بازارهای 12 گانه سفره های افطاری، محفل های قرانی و سخنرانی کوتاه اخلاقی با حضور روحانیون اعزامی از تهران و قم برگزار می کنند.
نیکوکاران تمایل دارند به تاسی از مولای متقیان حضرت علی (ع) هنگام کمک به نیازمندان شناخته نشوند.
جوانان نیز که بیشترشان اهل مساجد محله های خود هستند، بصورت خودجوش غذاهای نیکوکاران را بسته بندی، چای را تهیه و سفره های افطاری پهن می کنند.

منبع: واحد مرکزی خبر



شناسه خبری: 29715

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو