برگزاری پنجمین نشست معاونان فرهنگی مناطق آزاد کشور

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28837
ساعت 14:38 شنبه 30 فروردين 1393
پنجمین نشست مشترک معاونان فرهنگی و اجتماعی مناطق و مدیران فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه با حضور حجت الاسلام والمسلمین زم، معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه در محل دبیرخانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شوراش هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در این نشست حجت الاسلام و المسلمین زم با اشاره به نامگذاری سال 93 از سوی مقام معظم رهبری گفت: در طی سال های متمادی وقتی بیان می داشتیم که کارهای فرهنگی باید با توجه به اقتصاد فرهنگ طراحی و اجرا شود به ما سخت خرده می گرفتند و آن زمان نیز که در زمینه فعالیت های اقتصادی توضیح می دادیم که کار اقتصادی اگر با توجه به بنیان های فرهنگی و اجتماعی نباشد با مشکل مواجه می شود ما را متهم به تعصبات فرهنگی می کردند. خوشبختانه با نامگذاری امسال به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، اکنون باید ثابت کنیم که این نگاه اصولی و بایسته و زمینه ساز تحقق آرمان های در گریبان خفته است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد خطاب به معاونان فرهنگی و اجتماعی مناطق گفت: فرمایش مقام معظم رهبری را باید چراغ راه خود قرار داد و باید تا پایان سال سهم خود را در اجراء این شعار شایسته ارائه کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین زم، برنامه محوری را از اصول جدی فعالیت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق اعلام کرد و با تاکید به پرهیز از برخوردهای سطحی و صرفاً مناسبتی با برنامه های فرهنگی اظهار داشت؛ برنامه قطعی هر منطقه در هر یک از زیر بخش های حوزه فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، گردشگری و هنری باید مشخص شود.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت های مناطق در تعطیلات نوروزی گفت؛ هر منطقه باید ستادهای دائمی گردشگری ایجاد کند و میهمان پذیری خود در همه فصول را معین کند. باید با توجه به ویژگی های اقلیمی و بومی برای هر فصل برنامه ویژه مشخص شود. به عنوان مثال هر کدام از مناطق واجد ویژگی های منحصر به فردی در زمینه آداب و رسوم و غذاهای محلی هستند که به عنوان جاذبه های گردشگری می تواند مورد استفاده قرار گیرد. 
معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه تأکید کرد باید با هماهنگی با وزارت ارشاد زمینه های برگزاری "پنجه" ( پنج روز در هفته) فرهنگی هنری هر استان را در هر منطقه فراهم ساخت. وی افزود هر منطقه باید برای ایام الله کشور در قالب  اعیاد دینی، جشن های ملی، سوگواری ها و روزهای بین المللی مرتبط با ایران و اسلام برنامه های جذاب ، خلاقانه و مبتکرانه داشته باشند. حجت الاسلام والمسلمین زم از عقد تفاهم نامه با نهاد ریاست جمهوری برای برگزاری همایش¬ها و مراسم ویژه ملی در مناطق خبر داد. وی با نام بردن از شخصیت های بزرگ ملی کشور تأکید کرد برای پاسداشت قهرمانان ملی تاریخی و معاصر، شاعران، ادیبان، هنرمندان و دیگر مشاهر بزرگ میهن باید مناطق برنامه داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین زم گفت؛ از جمله وظایف هر منطقه را توجه به آداب و رسومات محلی و مرزی در عرصه ورزش، ادبیات، موسیقی، بازی های محلی و نظایر آن دانست و افزود که این موارد نقش مؤثری در رسیدن به اقتدار فرهنگی و افزایش جاذبه های گردشگری حلال خواهد داشت.
در ادامه جلسه و در پی طرح پرسش هایی از سوی معاونان فرهنگی و اجتماعی تعدادی از مناطق، حجت الاسلام و المسلمین زم با شاره به طراحی بازار بین¬المللی کتاب که از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی مناطق در حال پی گیری است، گفت؛ همکاران ما باید افق دید خود را در زمینه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در مناطق گسترش دهند. وی گفت؛ توجه به قدرت تربیتی و جامعه سازی قرآن، احیای سنت های فراموش شده در ایام عزاداری، تعزیه، آیین های بومی هر منطقه، رونق دادن به کتاب و کتابخوانی و پشتیبانی از کتابخانه ها، تلاش برای دورسازی خرافات از دامان جامعه، توجه به هنرهای حجمی و تجسمی، پاسداشت ادبیات عامیانه، احیای مزیت های اقلیمی و طبیعی هر منطقه در گردشگری در هر منطقه باید از جمله برنامه های هر منطقه باشد. وی گفت باید نگاه خود را به سویی ببریم که قرار است هر منطقه زمینه¬ساز هجرت یا بازگشت شخصیت های علمی، هنری و ادبی خود باشد و در این زمینه از سوی همکاران در دبیرخانه مذاکرات خوبی صورت گرفته است.
وی توجه به معماری از هم گسیخته، بی هویت و به تعبیر وی "ژولیده" مناطق را یکی دیگر از محورهای حوزه فرهنگی و اجتماعی مناطق دانست و دعوت از پروفسور فلامکی و حدود سیصدنفر از دکترای معماری و شهرسازی برای اصلاح وضعیت گذشته، بازنگری طرح های در دست اجرا و دست یابی به آنچه که زم "معماری موعود" نامید را از دیگر برنامه های این حوزه اعلام کرد.
وی ارتقاء سطح آموزشی مدارس مناطق، بازسازی فیزیکی و هوشمند سازی انسانی و مفهوم گرایی علمی را از جمله وظایف معاونت فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه اعلام کرد و افزود این مهم با مشارکت سازمان سماء وابسته به دانشگاه آزاد در دستور کار هر منطقه است.
وی گفت همکاران در مناطق باید مطلع باشند که بازنگری نسبت به رشته های علمی دانشگاهی در مناطق، توانمندسازی بنیه علمی دانشگاه های مستقر در مناطق آزاد و همسو سازی آنها با اهداف مندرج در قانون مناطق آزاد و نیز رویکرد بند یازدهم سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، در مناطق آزاد از برنامه های مهم مناطق است.
حجت الاسلام والمسلمین زم تحقق آرمان "شهر بی گدا"، "شهروندان توانا" و بیزای از ناتوانی را از برنامه های جدی معاونت فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه دانست و  در ادامه به موضوع "کاشانه میهمان" به عنوان فرصتی برای جذب گردشگر به مناطق اشاره کرد و افزود؛ با توجه به مطالعاتی که انجام شده و با بازدیدهایی که از دورترین موقعیت های مسکونی و طبیعی قشم داشته ام، در اجرای این طرح مردم باید باور کنند که می توانند بخشی از محل زندگی روستایی خود را به یک فرصت اقتصادی و فرهنگی تبدیل کنند مانع از مهاجرت فرزندان خود به شهرهای دور از اصالت های فرهنگی شوند. وی تاکید کرد: تبادل و تفاهم فرهنگی بین میهمان پذیران و میهمانان از جمله فرصت های برآمده از اجرای درست طرح " کاشانه میهمان" است.
حجت الاسلام والمسلین زم در این جلسه که از ساعت 9 تا 17 به طول انجامید و همراه با بحث و پرسش و پاسخ بود تأکید کرد که تمامی برنامه های مناطق باید با محور مشارکت مردم، تولید اشتغال، توجه به مزیت های بومی و منطقه ای و مشارکت با بخش های دولتی و غیر دولتی و خصوصی و با تعامل و مسئولیت اجرایی بخش خصوصی ارائه شود.
وی در بخشی از این جلسه در گفت وگوی رودررو با معاونان فرهنگی و اجتماعی هر منطقه به طور مشخص به موقعیت ها و فرصت های منطقه ای آنها اشاره کرد و انتظارات دبیرخانه در خصوص اقدامات و فعالیت های خاص فرهنگی و اجتماعی هر منطقه را بیان داشت و تأکید کرد: کارهای فرهنگی، اجتماعی و هنری در گستره وسیع آن به هیچ وجه با حدس و گمان و بروکراسی بی¬انگیزه و بدون برنامه محقق نخواهد شد و ضروری است که هر پیشنهاد و تصمیمی متکی و برآمده از برنامه های کاملاً مشخص و دارای طرح توجیهی آمیخته به صرفه و اصلاح و مراحل اجرایی مشکلات باشد و مناطق باید به ساختارهای اداری، نیروی انسانی چابک، بودجه بندی و دقت در مصرف بودجه، نظارت بر اجرا و ارزیابی چگونگی حصول نتایج برنامه دقت کامل داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین زم در خاتمه گفت؛ همه ما باید توجه جدی به احیای فرهنگ "راست گویی"، "امانتداری" و "عهدمداری" داشته باشیم و مدیران و کارکنان مناطق باید خود سرآمد راستگویان، پاک دستان، امانتداران و عهد¬مداران هر منطقه باشند.
در این نشست همچنین به پیشنهاد معاون فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد انزلی مقرر شد که برنامه های مناطق در چهار دوره سال تحت عنوان "فرصت بهاری"، "فرصت تابستانی"، "فرصت پاییزی" و " فرصت زمستانی" تفکیک، اجرا، تنظیم و گزارش شود.



شناسه خبری: 28837

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو