گزارش/نخستین اکو موزه ایران، دروازه ورود گردشگران به جزیره زیبای قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28617
ساعت 13:43 پنج‌شنبه 7 فروردين 1393
قرار داشتن لافت در نزدیک ترین نقطه به سرزمین اصلی و امکان سفر با خودرو شخصی به جزیره، امتیازی است که این بندر را کانون توجه و آمد و شد قرار داده، اما این همه آن چیزی نیست که لافت را بلند آوازه کرده است.

آنچه لافت را در تمام سرزمین پهناور و تاریخی ایران شاخص و ممتاز نموده، قابلیت منحصر به فرد طبیعی، تاریخی، سبک زندگی، معماری، فرهنگ و هنر آن است .
مجموعه لافت تام و تمام موزه است و در خور توجه، پس دروازه ورود گردشگران به جزیره زیبای قشم امتیازی است از میان امتیازات متعدد این بندرگاه تاریخی که عنوان نخستین اکو موزه ایران بزرگ را از آن خود کرده است.
رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم گفت : طرح ساماندهی بندر تاریخی لافت بعنوان مقصد گردشگری جزیره شامل بازسازی آثار تاریخی، ایجاد اسکله گردشگری، بازسازی بادگیرها ، فضاسازی و مبلمان شهری ، راه اندازی بازارچه صنایع دستی وگردشگری در نیمه دوم سال 92 آغاز و تا پایان سال به اتمام رسید .
عبدالرضا دشتی زاده، توسعه امکانات رفاهی اقامتی بندر تاریخی لافت را در استقبال مهمانان نوروزی نسبت به نخستین اکوموزه طبیعی ایران بسیار موثر دانست.
خانم و آقای خسروی از شیراز که با خودرو شخصی به جزیره سفر کرده اند، گردش و قایق سواری در میان انبوه درختان دریایی (حرا) و تماشای هنر نمایی پرندگان، گشت و گذار در بافت قدیمی بندر بادگیرهای بر افراشته، مراسم ازوا و بازدید از چاههای تلا را از خاطرات منحصر به فرد دومین سفر خود به جزیره قشم نام بردند .
وقتی از خانم خسروی درباره  بازارهای متعدد قشم و درگهان سئوال کردیم،  بی تامل با لهجه  شیرازی پاسخ داد که هدف سفر ما بیشتر تفریح و تفرج بوده است.
خانم مهرناز امیری از لاهیجان که به همراه همسر و سه فرزند خود به جزیره قشم سفر کرده اند را به هنگام تماشای هنرمندی یک بانوی لافتی دیدیم .
خانم امیری دست دخترش را در دست گرفته  و بر دست دیگرش بانوی لافتی نقش حنا می ریزد و با حیرت و تحسین حرکات سریع نقاش چیره دست را تعقیب می کند می گوید: سه روز پیش با خودرو شخصی به این جزیره آمده ایم در مهمانپذیر محلی لافت اقامت داریم تمام نقاط دیدنی لافت را یک به یک نام می برد و بیشتر از هنر دست بانوان و جنگل حرا به گرمی یاد می کند.
وی برای خود و دو دخترش از پوشاک بومیان جزیره که هنردست بانوان لافتی می باشد، یادگاری تهیه کرده است.
سعیده رزمجو مسافر مشهدی قشم هم در این گفت وگو اعلام کرد: بیشتر برای خرید به قشم می آییم و هر بار بیش از سه روز در جزیره نمانده ایم .این دفعه با تعریف و توصیف یکی از همشهریانم علاقه مند به گردش و بازدید از نقاط دیدنی جزیره شدم.
این هموطن مشهدی در پایان بازارچه صنایع دستی، بادگیرهای لافت و جنگل های حرا را قابل توجه و زیبا خواند.
جا به جایی همزمان 1100 خودرو به وسیله لندینکرافت در روز در اسکله های لافت و پهل، چاههای تلا، قلعه نادری، برج های سلجوقی، کارگاههای لنج سازی – مراسم ازوا – بادگیرهای برافراشته، بافت سنتی، نمایشگاه صنایع دستی پذیرایی از میهمانان  با نقش حنا و سفره های رنگین بومی در اقامتگاههای محلی، حضور در لافت را خوشایند بسیاری از گردشگران و مسافران نوروزی در کنار استفاده از مزایای مراکز خرید متعدد در منطقه آزاد قشم کرده است.

شناسه خبری: 28617

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو