چابهار، جلوه گاه طلوع خورشید بر دریا

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28270
ساعت 08:49 شنبه 10 اسفند 1392
با توجه به محسوس نبودن فصول پاییز و زمستان و باقی ماندن سبزی درختان در بندر چابهار، فصول چهارگانه به فصل بهار شبیه و منطقه به ˈچهاربهارˈ معروف شده و رفته رفته به چابهار تغییر پیدا کرده است.

این بندر از لحاظ عرض جغرافیایی هم عرض بندر میامی در شبه جزیرة فلوریدا امریکا و دارای شرایط آب و هوایی به طور کاملً مشابه آن است. متوسط دما 23 درجه و میانگین آن بین 34 و 5/10 درجه متغیر است.

این شهر در زمان های قدیم «بندر تیس» نام داشته و یکی از مراکز مهم تجاری کرانه های دریای عمان به شمار می آمده ، آثار باقی مانده بندر تیس اکنون در 9 کیلومتری چابهار امروزی بر جای است.

** جاذبه های گردشگری بندر چابهار

در چابهار پدیده های شگفت انگیز طبیعی و آثار به جا مانده تاریخی زیادی از روزگار کهن وجود دارد که دارای ارزش فراوانی است.

از جاذبه های گردشگری طبیعی مهم این بندر زیبا می توان به جنگل حرا در خلیج گواتر، سواحل صخره ای زیبا تا خلیج گواتر، تالاب لیپار در مسیر جادة ساحلی چابهار ـ گواتر در 15 کیلومتری شرق چابهار، رودخانة باهو کلات در 90 کیلومتری شرق چابهار، کوه های مینیاتوری (مریخی) به موازات دریا از منطقة کچو تا نزدیکی های خلیج گواتر، تپة گل فشان در شمال غرب چابهار، رشتة ارتفاعات فرسایش یافته در مسیر جادة ساحلی چابهار ـ گواتر، و چابهار ـ کهیر، تمساح منحصربه فرد پوزه کوتاه، درخت انجیر معابد و بویژه طبیعت بکر، دست نخورده و بسیار زیبا با سواحل شنی و صخره ای که امواج آن پس از برخورد با صخره ها گاهی تا 5 متر اوج می گیرد و غیره اشاره کرد.

از دیگر جاذبه های گردشگری تاریخی مهم بندر زیبای چابهار می توان به روستا و بندر تیس در 9 کیلومتری شمال بندر چابهار و در دهانة خلیج چابهار، قلعة تیس، حسینیة آل رسول در بافت سنتی چابهار در مجاورت دریا، غارها و معبدبان مسیتی شامل 2 غار طبیعی و یک غار مصنوعی که در دامنة رشته کوه شهباز بند روستای تیس قرار دارد، ساختمان قدیمی پست تلگرافخانه، قلعة گواتر در امتداد جادة ساحلی چابهار ـ گواتر، مساجد زیبای محلی، بافت سنتی زندگی هموطنان سلحشور بلوچ، امامزاده غلام رسول، مقبرة شیخ شمیل و غیره از مهم ترین دیدنی های تاریخی چابهار به شمار می روند.

با وجود این همه طبیعت زیبا در این خطه از کشورمان که نقطه آغاز و پایان ایران مشهور است باید گفت: ادب، وقار، قناعت، مهمان نوازی و وفاداری و وفای به عهد مردم این دیارخودبهترین شاخصه برای گردشگری است.

شاید خیلی ها سیستان و بلوچستان و بویژه مردمان آن را مساوی با محرومیت ها و مظلومیت ها و خورده شرارت های گاه و بی گاهش بشناسند، اما واقعیت این است در کنار همه آن ها آنچه از دیده بسیاری پنهان مانده است ، خوی و خصلت و رفتار محبت آمیز و صفا و صمیمت این مردم است که حتی در بدترین شرایط مهمانان را بر خود ارج می دهند و هر کسی که یکبار با مردمان این منطقه از ایران افتخار همنشینی داشته باشد متوجه خواهد شد اگر در هر نقطه ای از کشور احساس ناامنی داشته باشد اما در این منطقه و در جوار این مردمان امنیت و آسودگی خاطر یافت می شود که کمتر نمونه آن در دیگر نقاط قابل احساس است.

مرسوم این است که این منطقه را با زیبایی های طبیعی ، بکر و خدادادی همچون کوه های مریخی ( میناتوری ) ، غارهای سه گانه روستای تیس ، درخت انجیر معابد ، سواحل زیبا و تنوع منحصر بفرد آن ، تپه گل فشان و صنایع دستی و... معرفی می کنند که نمونه های آن شاید به وفور در دیگر نقاط ایران نیز یافت شود ، اما از همه این ها که بگذریم ، مشاهده ادب ، وقار و قناعت و مهمانوازی و روحیه شادی آفرین و نشاط بخش این مردمان به ویژه در مناطق محروم تر ، نمونه ای از فرهنگ کهن این سرزمین است که هنوز نیز با وجود همه ناملایمات قابل درک و مشاهده است.

در منطقه چابهار و جنوب شرق کشور حدود 200 جاذبه طبیعی ، تاریخی و تاریخی قطب گردشگری وجود دارد که همه ساله در ایام تعطیلات نوروزی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر ایران اسلامی هستند.


*** منطقه آزاد چابهار جاذبه گردشگری در حال توسعه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار معتقد است ، منطقه آزاد چابهار یکی از نقاط مهم و بهینه ی قابل اتکا در توسعه صنعت گردشگری کشور است.

ˈحامدعلی مبارکی ˈ با اشاره به تنوع جذابیت های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی چابهار می گوید: نقش کلیدی که این منطقه در دسترسی به بازارهای گردشگری دارد غیر قابل انکارست و به همین دلیل یکی از نقاط مهم و بهینه ی قابل اتکا در توسعه صنعت گردشگری بشمار می رود.

وی در توصیف اهمیت جایگاه گردشگری منطقه آزاد چابهار گفت: این منطقه در تقسیم بندی های منطبق با طرح توسعه ملی گردشگری جزو منطقه 7 کشور محسوب می شود به طوری که در کنار استان های سه گانه خراسان و سیستان و بلوچستان منطقه شرق کشور را پوشش می دهند.

وی خاطر نشان کرد: منطقه آزاد چابهار به نوعی دروازه ورود گردشگران به این منطقه قلمداد می شود و از طرفی قرابت این منطقه با دریای عمان و اقیانوس هند، جایگاه کم نظیری از نظر توسعه گونه های پرطرفدار گردشگری به ویژه گردشگری دریایی و ساحلی بدان می بخشد.

به گفته وی ، باید یادآور شد که طبیعت بکر و بی نظیر این منطقه که محصول اقلیم و موقعیت جغرافیایی آن است، به حق صفت نگین شرق کشور را با مسما جلوه می دهد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به تاکید دولت تدبیر و امید بر توسعه صنعت گردشگری و دستیابی به آثار مثبت آن تصریح کرد: ما سعی داریم تعداد گردشگران را با اجرای برنامه های متنوع افزایش دهیم و تلاش می کنیم الگوی توزیع گردشگر را به تمام ماه های سال تعمیم دهیم و طبعا بدون برنامه ریزی توسعه زیرساخت ها و روساخت های این صنعت مقدور نخواهد بود.

شناسه خبری: 28270

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو