تجلیل از دریافت کنندگان نشان بین المللی مرغوبیت صنایع دستی یونسکو در قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25642
ساعت 13:28 يکشنبه 6 اسفند 1391
مراسم تجلیل از دریافت کنندگان نشان بین المللی مرغوبیت صنایع دستی یونسکو در سال 2012، امروز در سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در این آیین که با حضور نزدیک به یکصد نفر از هنرمندان، صنعتگران و نمایندگان حوزه صنایع دستی از پانزده استان کشور بر پا شد، از 135 نفر از هنرمندان که با 147 اثر، نشان بین المللی مرغوبیت یونسکو (مهراصالت) را در سال 2012 دریافت کرده اند تقدیر به عمل آمد.
در این همایش، یحیی رحمتی، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور، اسفندیار حیدری پور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه و خانم نارین کاشانی، مسئول بخش فرهنگی دفتر یونسکو در تهران لوح تقدیر و هدایای هنرمندان را به آنها اهدا کردند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در این مراسم  در سخنانی گرفتن نشان یونسکو را یکی از ارزشمندترین رویدادها در حوزه صنایع دستی دانست و گفت: علی رغم وجود پاره ای موانع در عرصه صنایع دستی، با نگاه به اتفاقاتی نظیر تحقق بیمه هنرمندان، ارتقای بسته بندی و برندسازی، و برگزاری همایش ها و دوره های آموزشی، امروز می بینیم که در سال های گذشته دستاوردهای بزرگی داشته ایم.
اسفندیار حیدری پور از مسئولان معاونت صنایع دستی خواست که در امر صادرات و فروش به شکل جدی تری به مناطق آزاد نگاه کنند، چرا که کار صادرات به راحتی از این مناطق صورت می پذیرد.
وی افزود: می توان از مبدأ هر یک از مناطق آزاد ایران، کشورهایی را به عنوان هدف صادرات در نظر گرفت و در این میان قشم، به دلیل برخورداری از فاصله خیلی نزدیک با کشورهای حاشیه خلیج فارس اهمیت به سزایی دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، همچنین از تفاهم نامه با سازمان ثبت اسناد کشور خبر داد. به موجب این تفاهم نامه، قشم، نخستین نقطه در کشور است که به طور آزمایشی به ثبت مالکیت معنوی مبادرت خواهد ورزید. نتیجه این کار به گفته  حیدری پور رفع مشکلاتی از قبیل کپی برداری از صنایع دستی خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این مراسم ضمن یاد آوری تاثیر فراگیر دیپلماسی عمومی، کار هنرمندان را واجد تاثیر فراوان و عمیقی بر روابط بین کشورها و ملت ها دانست.
رامین مهمان پرست با تاکید بر نقش مهم هنرمندان و آثارشان گفت: همه مفاخر ما استوانه های اصلی در دفاع از تمامیت ارضی و تاریخ و فرهنگ و هنر کشورمان هستند. 
معاون صنايع دستي کشور نیز در این مراسم از برنامه ريزي ها براي حضور رايگان دارندگان نشان بين المللي مرغوبيت صنايع دستي يونسکو در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي به منظور پاسداشت از هنر ارزشمند هنرمندان صنايع دستي و همچنين تشويق هنرمندان براي دريافت نشان بين المللي مرغوبيت صنايع دستي يونسکو خبر داد.
به گزارش میراث آریا، يحيي رحمتي با اعلام اين خبر گفت: صنايع دستي ايران جزو بهترين، زيباترين و ارزشمندترين صنايع دستي در جهان است که شايستگي دريافت نشان مرغوبيت از يونسکو را دارد.
وي افزود: خوشبختانه شاهد رشد فزاينده اي در کسب نشان مرغوبيت صنايع دستي يونسکو توسط هنرمندان صنايع دستي کشور هستيم به گونه اي که در سال 2007 تنها شش اثر از ايران موفق به کسب نشان مرغوبيت صنايع دستي يونسکو شده اند اما خوشبختانه در سال گذشته ميلادي 147 اثر از ايران نشان مرغوبيت از يونسکو کسب کرد.
رحمتي با اشاره به برنامه هاي حمايتي معاونت صنايع دستي کشور از هنرمندان صنايع دستي و هنرهاي سنتي اظهار داشت: يکي از مهمترين برنامه هايي که اين معاونت به دنبال آن است مشارکت دادن هنرمندان داراي نشان مرغوبيت يونسکو در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي به صورت رايگان است.
وي اظهار داشت: تشکيل بانک اطلاعاتي آثار دريافت کنندگان نشان ملي و بين المللي مرغوبيت صنايع دستي از ديگر برنامه هايي است که معاونت صنايع دستي کشور به منظور حمايت از هنرمندان صنايع دستي و پاسداشت آثار آنان انجام داده است.
معاون صنايع دستي کشور اضاقه کرد: ارائه تسهيلات در حوزه بسته بندي به دارندگان نشان مرغوبيت يونسکو و همچنين استفاده از ظرفيت مراکز آزاد تجاري از جمله قشم به منظور افزايش صادرات صنايع دستي از ديگر برنامه هاي حمايتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از هنرمندان صنايع دستي کشور است.
رحمتي تصريح کرد: تلاش براي ثبت آثار هنرمندان صنايع دستي و تبيين مالکيت معنوي آثار يکي ديگر از برنامه هاي حمايت از هنرمندان صنايع دستي و هنرهاي سنتي در کشور است.
اين مقام مسئول در ادامه با اشاره به حضور استادان چيره دست در صنايع دستي ايران با گراميداشت ياد مرحوم استاد داستانپور از وي به عنوان فرزند هنر ياد کرد که توانسته است نام پدران نياکان هنرمند ايراني را زنده نگه داد.
وي با اشاره به اهميت صنايع دستي و ارزش نشان مرغوبيت يونسکو خاطرنشان کرد: دريافت نشان مرغوبيت يونسکو در واقع نقطه آغاز است و يک پيش نياز براي حرکت به شمار مي رود و بايد با برنامه ريزي هاي مناسب هنرمندان صنايع دستي کشور را براي دريافت نشان مرغوبيت يونسکو تشويق کرد.

 

گالری تصاویر

شناسه خبری: 25642

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو