وزیر اقتصاد در هم‌اندیشی با استادان دانشگاه و فعالان صنعت خودرو مطرح کرد:

امكان تدوین سند نحوه مواجهه تنظیم‌گرانه دولت با صنعت خودرو

وزیر اقتصاد در دومین نشست هم اندیشی با صاحبنظران و فعالان صنعت خودرو اظهار امیدواری کرد، که نتیجه این نشست‌ها تدوین سندی از نحوه مواجهه تنظیم‌گرانه دولت با صنعت خودرو با اجماع نسبی بین مسئولان دو وزارتخانه اقتصاد، صمت و فعالان صنعت خودرو با مشاوره استادان دانشگاه و صاحبنظران باشد.

به گزارش فرینا به نقل از شادا، دومین نشست هم‌اندیشی صاحبنظران دانشگاهی و فعالان صنعت خودرو با وزیر امور اقتصادی و دارایی با موضوع واگذاری دو شرکت بزرگ خودروسازی ايران‌خودرو و سایپا در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. 

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از شنیدن نظرات حاضران اظهار کرد: اینکه چرا وضعیت صنعت خودرو در این ابعاد و مقیاس از ناکارآمدی و زیان و نابهره‌وری است نیازمند بررسی، آسیب شناسی و مشورت است.

خاندوزی افزود: در این زمینه پاسخ‌های متعددی قابل بحث و طرح است، شاید مهمترین رکن این باشد که سیاست گذاری‌ها و مداخلات غیر بهینه‌ای وجود داشته و اگر بخواهیم وضعیت را اصلاح کنیم، یکی از راهکارها سیاستگذاری‌های بهینه است.

وی اضافه کرد: اینکه چه بخشی از این موضوع و معضل به دولت بازمی‌گردد، قابل بحث است اما مسأله واگذاری سهام اگر ما را به این نقطه برساند که نیازمند یک ریل گذاری جدید در سیاستگذاری‌ها و مداخلات باشیم، قطعا مؤثر و مفید خواهد بود، در غیر اینصورت اگر در همان مسیر و سیاستگذاری های قبلی گام برداریم، موثر نخواهد بود.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: شخصا موافق این موضوع هستم که از دو جزء سیاست‌گذاری و مداخلات مدیریتی، واگذاری مداخلات مدیریتی بهینه‌تر خواهد بود.

خاندوری توضیح داد: اگر منفذ و مجرایی برای مداخلات مدیریتی وجود نداشته باشد، پیامدهای منفی به خودروسازها اصابت خواهد کرد و برای خودروسازان پیامدهای منفی خواهد داشت، اما همچنان سیاست گذاری‌ها می‌تواند خودروسازها را زمین‌گیر کرده یا برعکس موجب کارآمدی و توانمندی و رقابت پذیر شدن صنعت خودرو ایران شود که البته مستلزم تعیین تکلیف پنج یا 10 ساله در مجموعه صنعت خودرو است تا با یک سند تنظیم گری ثابت، صنعت خودرو هم بداند که چگونه عمل کرده و تعامل کند.

وی بیان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد و سندی از نحوه مواجهه تنظیم‌گرانه دولت با صنعت به اجماع نسبی بین مسئولان دو وزارتخانه و فعالان صنعت خودرو با مشاوره استادان دانشگاه و صاحبنظران برسد، موجب رخ دادن اتفاقات مثبت بسیاری می‌شود و این خارج از تعیین تکلیف 5 درصدی و سهام دولت خواهد بود.

وزیر اقتصاد اظهار امیدواری کرد که در نتیجه این هم اندیشی‌ها، تدوین سند میان مدت به صورت پیش نیاز برای واگذاری است، سندی که بسیاری از نااطمینانی های پیش رو را از جلوی تصمیم گیران برمی‌دارد و رفتارهای سیاستگذاران را بهینه میکند و در نتیجه آن انضباط را در تعاملات بین دولت و بخش های عمومی و خصوصی مشاهده خواهیم کرد.

خاندوزی تدوین این سند را موضوع مجموعه دیگری از گفتگوها بین دولت و صاحبنظران عنوان کرد و گفت: امیدواریم که بتوانیم برای جلسه بعد با همکاران وزارت صمت به اشتراک نظر برسیم و تلاشهای بسیار مفصل تری را انجام دهیم تا از این سند توافقی بین دو وزارتخانه و در کلیت دولت صورت گیرد تا مسیر در حوزه صنعت خودرو مشخص شود.

این نشست با حضور بیوک علیمرادلو مدیرعامل گروه بهمن، جمشید ایمانی کارشناس مالی صنعت خودرو، محمدهادی عامری از کارگروه خودرو نهاد ریاست جمهوری، مسعود طالبیان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، منوچهر منطقی معاون وزارت صمت، میثم فرج الهی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، علی نبوی رئیس هیات عامل ایمیدرو، امیر حسین جلالی از انجمن قطعه سازان، امیرحسن کاکائی از دانشگاه علم و صنعت، ابراهیم سوزن‌چی عضو هیات علمی دانشگاه شریف، حمید کشاورز مالک شرکت کروز،  نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان، علینقی مشایخی استاد دانشگاه شریف، محمد تهرانی مشاور رئیس هیات عامل سازمان گسترش و جمعی دیگر از استادان دانشگاه و صاحبنظران صنعت خودرو و فعالان این صنعت برگزار شد.

نخستین نشست گفتگوی وزیر اقتصاد با استادان دانشگاه و فعالان صنعت خودرو درباره نحوه واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا طی هفته‌های گذشته در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده بود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو